Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Nov 5, 2012

Rendang Daging + Ketupat Palas ~Mode raya tetiba ON!!

Okla..nak cerita sikit..hehehe..disebabkan cousin huby bawak balik ketupat palas dari Kedah dengan banyaknya, maka saya pon terpaksa memikirkan lauk yang terbaik buat ketupat palas tersebut untuk mengelakkan ia terbiar dan terbuang..

Nak dijadikan cerita pulak..kebetulan, raya haji hari tu..dapatlah kami sejemput daging korban (itupun puas cakap dekat MIL yang dalam portion dia ade bahagian kami jugak..)... maklumla tahun ni dapat daging tak banyak, so haruslah berebut..huhuhu..

Jadi..dari selasa membawak ke rabu dan dari rabu membawak ke Khamis maka Sabtu terpaksa lah merealisasikan semuanyaaa...Harus buat sesuatu ni!

Malam yang pegi Giant tu, huby dah tanya saya nak buat ape utk dimkn dengan ketupat palas tu??

"Abang nak bie masak ape?"
"terpulang..yang paling sedap la"
**Gulp!!yang paling sedap?? hurmm masak kari daging saya failed, ni nak masak rendang daging..lagilah saya tak penah buat...

Okla..terpaksa try n error..

NEKAD!!masak rendang daging la..according to mak saya masak rendang adalah yang paling kacang!!

SABTU tengahari..selepas semua kerja2 melaundry siap n kemas rumah pon siap..maka saya pon dapatkanlah guidance dari mak saya melalui tepon..

Bla..masukkan..amik daun....bla....blaa....blaaa...

Ok!!siapkan bahan-bahan semua..then terjadilah gambar2 seperti di bawah:


Bahan2 utk di blender...ade bawang putih n merah, halia, lengkuas n cili kering..(cili tu sebahagian je, yang lain still tengah rebus..kasi pedasss sikit..hihihi)


Daging yang telah di potong menjadi potongan kecil...dalam 400g je kot..


Masukkan daging ke dalam kuali dengan sedikit air..


Kemudian masukkan santan (sebiji kelapa)


Masukkan bahan2 yang telah di blender tadi...



Kemudian masukkan sedikit kerisik...

biarkan ia mendidih..


Kemudian masukkan Serai n Daun Limau purut..sesetengah orang suka pakai daun kunyit instead of Daun Limau Purut..tp sy suka daun limau sbb wangiii...



Biarkan ia mendidih sehingga kering..sekiranya daging belum empuk, tambahkan sedikit air dan biarkan ia mendidih lagi...(smpai daging betul2 empuk)

Masukkan garam secukup rasa ...


Ketupat palas telah bersedia utk direbus...

KEMUDIAN..TAraaaaa,....


Dah siap n boleh menikmatinya dengan nyummy..!!!

Alhamdulillah rendang daging PERTAMA sudah berjaya!!Alhamdulillah...
FEEDBACK: "hurmm sedappp" Kata owm
                      " Hurmm sama macam mak buat" kata huby..

Yeayyy..kalo saya tau la mcam ni punya senang buat rendang, dah lama saya buat..tak payah  tunggu mak saya berhempas pulas buat rendang utk kami..hehe..NEXT raya: bolehla bie amik turn buat rendang pulak kan mak??heheheeeee...



Photobucket

4 comments:

munna said...

Yahuuu... berjaya... kak munna blm pernah lagi masak rendang.. malu kat aida

NM02 said...

waa.... balik ni nak cari rendang la

NrlAidaHml said...

kak Munna: hehe..tp aida tak reti baking kek n kuih..huhuhu..sadis...

NM02: cari2 eh..jgn tak cari tau..sedap rendang daging...

pelangi chenta said...

cam senang jek kan kak.kekadang tgk cara nak buat mudah tapi sebab kita ada mak lagiii tue yang "xpelah tunggu mak jelah masak"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...