Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Apr 6, 2011

Sedapp sangat keee???????????

Hari Jumaat yang lepas huby dapat call dr Maklong Huby yg dia akn dtg ke rumah kami setelah booked untuk datang pd hari ahad yang lepas..Maka hari sabtu tu pon Mak long huby akn datang dengan beberapa orang yg kami tidak kenal...

Jadi..perasaan nerves tetap ade sebab jarang kami terima tetamu yang lebih tua dtg ke rumah kami yg bernombor 33 itu...before this ade la jugak sedara mara dari kedah datang tapi mereka datang selalu mereka tido n kadang-kadang saya tak masak sangat pon sebab sedara mara saya tu yg tolong masakkan..
hihihi..tak senonoh sikit..

Then bila dapat tau Mak Long Minah nak datang saya pon buat preparation skit..pepagi kemas rumah n bukan kemas sgt pon sebab rumah selalu kemas..cheh!!perasan gileee...cuma bersihkan habuk-habuk yang tak pernah jemu datang menyinggah..dah bersihkan ...tetiba Aqil dah bangun n harus melayan budak botak itu sementara tunggu huby bangun tuk beli lauk utk saya masak..

Pukul 11.30 pg giant n beli la ape yang patut..kt Giant agak pening sbb plan asal harus ditukar due ke tidak adaan brg2 yg ingin saya beli...half n hour kt Giant n sampai rumah dah pukul 12..haiyooo sempat ke ni..Mak Long kata nak datang pukul 1..uishh kena bersilat cecepat ni..huhuhu..So Aqil!!please stay away from kitchen ye sayang sebab Mommy nak cepat..

Pung pang kelentung kelentang uisshhhhh..semua keluar..... habis dapur saya berkecah habissss dek kerana ketidak cukupan masa...huhuhu...

bila dah sampai masakan terakhir, tetamu pun sampai..haih gelabah skit..MakLOng bwk mak abg wie ,makcik pakcik yg dipanggil paklang n maklang..First time saya jumpa mereka selain Maklong n Mak Abg wie..first time berjumpa seperti berabad lamanya kita bersua..serius sgt friendly n baik hati..saya pon lega sebab semua tetamu-tetamu saya ibarat mak ayah saya sendiri..

Lantas pantas saya siapkan masakan saya supaya mereka boleh makan in a short time..Jam sudah menunjukkan ke pukul 2ptg...AKhirnya makanan sudah dihidangkan dan saya berdebar-debar menunggu feedback..Pasti saya neves sebab saya serve lauk yang dimasak oleh 'budak' 26 thn dan penerima makanan itu range umur mereka sudah 57-70 tahun,sudah pasti saya teramat risau kerana tekak org tua susah sedikit mahu menerima..betul tak..

Saya ketika itu ibarat bertanding dalam pertandingan MasterChef Australia lagaknya..ahahahha..
Mulut saya keep on kata
"maafla semua..ini je lauk yang dapat masak..tak tau la sedap ke tidak..saya main bantai je masaknya"
dengan senyuman nevesss...ahahahha..

Sekali tu..masuk je mulut Paklang tu..terus dia kata,pandai kau masak..mmg boleh bukak restaurant ni..lemak cili api mmg terasa..sedap..Fuhhh legaaaaaaaaaaaa..Maklong plak kata Pandai aida buat sambal ni..Hehehe..biasa je tu..takdela pandai sangat..Setakat sikit-sikit boleh la...dan huby saya menyampuk pulak..'Nak bukak restaurant hape,baru bukak je dah kena tutup yela kena tunggu 3jam baru siap"ahahha..kuang asam nya abg!!mmg saya lembap sikit kalo bab masak..takut terkurang n terlebih..

Dan surprisingly..walau saya tidak bersama sama mereka di meja makan kerana menidurkan Aqil yg sgt2 sleepy, most of them mkn sampai bertambah 3,4 pinggan..haih..ni betul2 lapar ni..bkn sedap..hihihi..takpela janji mereka kenyang dan saya puas hati..Terus perut saya terasa kenyang bile lihat mereka semua makan dengan penuh selera dan nikmat..terima kasih semua!!!

lauk yang dimasak hari itu..(simple je)
~Daging masak lemak cili api bersama-sama kentang (terima kasih arwah nenek dan mak kerana menurunkan ilmu masakan yang ter sedap!!)
~Ayam masak merah (Hasil tgn mak mmg ter sedap ever!!)
~Sambal belacan (terima kasih MakNdak sebab ajar Aida buat sambal belacan yang paling sedap)
~Ikan Goreng (pandai-pandai sendiri jela kalo tak reti mmg nk kene lepuk la kan..)
~Sayur Campur bersama-sama udang..
~Air Rutbir...(instant saje sudah!!)




***Depa puji Aida pandai cakap Kedah!!ahahahha..tak pandai pon laaaaaaa...asik kena gelak je dgn huby n Owm!!Tp buat muka tebai ja nak ckp gak kedah..Nak jugakkk!!!hihihi...

****tgh eager to learn how to bake..wahhh nak buat mcm2 jenis kek ni..cepatla cuti menjelang..tak sabar nak try..


Photobucket

4 comments:

Anonymous said...

cayalah aida...go aida go hihihi....b'tuah epi....bila baca pun dah terliuq dah ni...yummy...

Mamanurin said...

argggg mommy, mama pun lapaq dah ni..mai sikit

pelangi chenta said...

xsabar nak rasa air tangan akak
anum nak rasa sambal belacan tue.mesti kaw pedas kan

NrlAidaHml said...

kakTeh:biasa je sbnrnya..kebetulan depa lapaq tu yg mkn bertambah2 pinggan...huhuhu..

Mama:Mahla dtg umah Aqil..boleh Mommy masak sedap2 tuk Mama..

ANum:wahhhh..Meh la dtg umah akak..bila-bila pon takpe,jnji bgtau,InsyaALLAH boleh la akak masak special skit tuk anum..hihihi..Sambal belacan eh..hihihi..itupun cubaan kali yg ke berapa puluh kali br menjadi..hihihihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...