Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Mar 22, 2011

Tentang Penyusuan Ibu..

Tetiba hari ni dalam mood nak ber sharing is caring tentang susu ibu yang dilalui oleh saya sepanjang 14bulan menyusukan Aqil.
.(14 bulan bukan 24 bulan ke??..uuuuuhhhhh sedih..jgn ditanya kenapa!!)

okla..mari kita bercerita sementara Lunch Hour masih berbaki kira 40minit lagi.
.(hari ni malas MAKAN..)

Sewaktu Aqil di dalam kandungan lagi saya telah menekadkan diri dan menanamkan azam untuk fully breast feed baby saya yang tersayang..sebab??banyak sebabnya dan saya pasti semua ibu-ibu pun tahu sebabnya..

So bile shopping barang baby tu beberapa kelengkapan untuk menyambut kelahiran baby pun telah dibeli dan botol susu pun tidak terkecuali bersama-sama dengan breast pad
(kalau leaking ke ape ke dah ade protector)..

Buat ape beli botol susu??sbb nak buat simpanan EBM..
(dulu saya jahil sangat pasal BF ni tau!!tak tau langsung)

So..waktu tujuh bulan tu saya pun memulakan urutan-urutan sendiri dilakukan dirumah sahaja dan di bilik mandi sahaja ke atas breast saya supaya pengaliran susu akan lancar dan InsyaALLAH susu akan menjadi banyak...fuuhhh..Seriyes!!silalah mencuba dirumah urutan ini...

Dan...Aqil pon lahir ke dunia...
(Aqil was in NICU dan saya di wad tanpa boleh disusukan langsung selepas kelahirannya)

..Tiba-tiba Nurse tu tgk saya punya breast besar n rasanya banyak susu kemudian dia pon bagi saya Breast pump Medela Type..(mini electric rasanya!!)..bila pump!!Nahhhh!!!Heaven melambaknya..seriyes..Instead of susu saya banyak, pump ni pon sgt bagus sbb kuat sgt pressure sampaikan saya tak rasa susah langsung utk melakukan aktiviti pengepaman..

(even 1st time buat menda alah ni)

Bila nurse tgk hasilnya mereka teruja sbb mereka kata saya punya Susu sangat banyak n bagus utk saya n baby..

Balik rumah bila Aqil tak hisap susu sehingga kelahirannya masuk hari ke lima..Saya mula kesakitan dan hampir mahu demam..Huby membelikan pam yang jenis murah Pureen Brand yang harga dalam RM 90.00 ..tapi yang keluar hanya sikit sbb pressure tak cukup kuat..Saya dah frust sgt time tu..sbb dahla Aqil takde nak isap susu Pam pulak takmau..

(tak tau ade pam yang lebih bagus)..

Akhirnya tukang urut saya suggest utk beli manual pam yang jenis Japlo Brand Harga dalam RM 18.00..Manual pam ni sangat membantu sebab dalam sekejapan susu saya mudah di pam dan cepat..

Masalah penyimpanan..memandangkan rumah mak saya takde peti ais yang jenis beku maka saya terpaksa menumpang peti ais kat rumah jiran sementara nak tunggu pagi untuk buat penyimpanan di hospital (NICU Ward)..Sedih sangat waktu tu..Haih..tak nak ingat dah..

BIla Aqil dah boleh balik rumah dan masih dalam pantang..pemakanan saya sangat dijaga oleh family maka ia juga mendorong susu saya untuk keluar dengan lebih banyak plus Aqil kerap minum susu EBM so Ia sangat memudahkan saya untuk meneruskan Bf-ing ini..No more additional susu sbb susu saya sudah mencukupi n sometimes melebihi dari sepatutnya dan saya sangat bersyukur!!Alhamdulillah..

Kehidupan seterusnya sehingga 14 Bulan..
Saya masih tidak bekerja dan hanya memebesarkan Aqil sendirian sehingga umurnya 6 bulan dan sepanjang tempoh itula susu Aqil masih 'suci' iaitu tidak dicampurkan langsung dengan FM..Usianya meningkat ke 7 bulan saya sudah mula mencari kerja dan saya terpaksa tinggalkan Aqil dengan pengasuh dan juga terpaksa membekalkan nya dengan susu FM..

(sungguh!!saya sangat naif pasal penyimpanan EBM dan pengetahuan tentang susu Ibu amatlah cetek..sedih bila ingat-ingatkan balik)

Maka Aqil pon sudah menerima FM nya sambil dicampurkan dengan EBM..Bila saya sudah mula bekerja,saya tak buat aktiviti pengepaman susu sebab kekangan masa namun ade juga ke arah tersebut tapi endingnya sangat mengecewakan sebab saya tak tahu teknik yang betul maka kebanyakan ebm yang di perah hanya dibuang begitu sahaja..

(ouhh sayangnyaaa)

dan akhirnya...EBM aqil hanya mampu dibekalkan oleh saya hanya bertahan sehingga 14bulan sahaja dek kerana kekurangan susu yang meruncing kerana tak dirangsang pada waktu yang sepatutnya maka breast saya mula terluka dan hampir parah dan akhirnya EBM sudah tiada lagi..(ouhh touching mode)..

Niat untuk meneruskan sehingga 24bulan tidak dapat dilakukan dan saya rasa terhutang sangat dengan Aqil sebab haknya sebagai anak tidak dapat saya tunaikan dengan sebaiknya..
(Maafkan Mommy ye sayang)..

So..Next baby..
(will come in short time..chehhh perasan je!!belum lagi nampaknya..Daddy kata not the right time yet)

BUt for sure saya nak bagi yang terbaik dan excited sangat nak buat persiapan yang rapi untuk breastfeed for second baby..ouhhh..baby..bila agak-agaknya ya..ntahla..Only Allah knows!!



Layankan Vid Aqil time 6 bulan..

***dah 1.30..jom sambung buat kerjaaaaaaaaaaaaa
Photobucket

4 comments:

Unknown said...

seronok tengok video anak yang lama2 kan??
tapi sayang video maisara semua dah hilang sebab laptop buat hal dulu..
********************

maisara tak minum susu badan..
minum sampai umur 3 bulan je..
padahal saya tak kerja..
memang marah betul kat diri sendiri tapi nak buat cemana..keadaan memaksa..

NrlAidaHml said...

oooo..yeker..tula vid aqil pon banyak..nasib baik ade lagi n rasanya better burn dlm cd kan..secure sket..
Takpe diana..nanti 2nd baby,kita cuba lagi eh...

Unknown said...

susu kna sntiasa dipam, wpun sedikit. barulah akn kekal ada.xpe, belajar dr kesilapan n lps ni cari ilmu byk2..gud luck!

NrlAidaHml said...

tula..tima kasih Ummi Ummair..InsyaALLAH next baby belajar betul2..awk pon boleh jadi mentor saya dlm Bf ni kan..hihihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...