Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Jul 16, 2013

Puasa - Pengalaman saya sebagai Ibu mengandung Dan Ibu menyusu

Assalammualaikum..

Alhamdulillah..tahun ni saya akan dan sedang berpuasa sebagai Ibu yang menyusukan..

Cabarannya?

Alhamdulillah..tiada cabaran yang besar-besar sangat selain..penat..lapar..dahaga..mengantuk!(biasalah tu kan...) :)

Alhamdulillah..susu saya masih cukup dan mampu menampung bekalan Medina.. semoga semangat dan rezeki saya masih kuat buat Medina Amani tersayang..

Tips yang boleh dikongsi: 
Jangan miss sahur..
jangan skip makan nasi...
minum air masak sebanyak mungkin..letak botol air tepi katil,kalau time malam terjaga je terus minum n lepas tu tido balik..
makan kurma sebanyak mungkin..
kena rajin pump..min 2-3jam sekali..kalau tak larat pump waktu siang, banyakkan pump waktu malam..tapi saya still maintain pump waktu siang..

Tahun Lepas..

Saya berpuasa sebagai seorang ibu mengandung dengan kandungan mencecah umur 4 bulan lebih..

Cabarannya??

ouh tersangat hebat bagi saya...walaupun ketika itu saya tidak bekerja dan hanya melepek di depan TV sepanjang hari dan cuma apabila petang saya memasak, Ia tetap merupakan cabaran yang sangat hebat..

Bayangkan ..pada Ramadhan kedua saya beria sangat untuk pergi ke bazar Ramadhan walaupun sebelum tu saya tidak ke sana pun..

Apabila mula berjalan di bazar SS18 Subang jaya yang semuanya tahu Bazar terkecik yang ada pon, Saya sudah rasa hendak pitam dan tak larat..

Ketika itu, saya rasa oksigen tak cukup, rasa mengah dengan tiba-tiba dan kepala pening..Saya tidak mampu untuk mengharungi sepanjang perjalanan ke bazar itu...Sudahnya saya terduduk di tepi divider jalan sementara Hubby pergi membeli belah sedikit lagi..

Sejak itu, saya tidak mahu lagi ke Bazar dan itulah pertama dan terakhir kali saya ke Bazar untuk tahun lepas..

Saya hanya mampu berpuasa dan tinggal di rumah tanpa keluar ke mana-mana..kalau saya keluar, maka saya akan jadi letih yang amat sangat..

Sepanjang berpuasa tahun lepas juga..saya terpaksa korbankan 6 hari puasa saya dek kerana rasa yang tidak mampu untuk berpuasa..(muntah selepas sahur dan di tengah-tengah berpuasa adalah perkara biasa..)huhhu..

So perbezaannya adalah amat ketara..walaupun kita baru mengharungi nya selama 7 hari sahaja untuk tahun ini, tetapi InsyaALLAH saya mampu berpuasa penuh walaupun masih menyusukan Medina..hihihi..


Please don't stop breast feeding just because you are fasting. Kalau susu sikit dan anak kita tak cukup susu anda wajar berbuka.. Kerana ANDA lah bertanggungjawab memberinya segala nutrisi dan makanan. Bayi ini bergantung kepada ANDA. Allah tidak menyusahkan dan membebankan kita..cuma manusia yang sering dan suka mengejek mereka yang mengambil rukhsah atau "hadiah Allah" untuk tidak berpuasa. Jika Allah sudah memberi hadiah ini buat kita (wanita mengandung dan menyusu) maka kenapa tidak mengambilnya? Pemahaman kita mengenai Islam InsyaAllah perlu ditingkatkan supaya apabila kita melakukan sesuatu ianya berdasarkan ilmu. - by Wardina Saffiyyah




Nak tau berkenaan Fiqh Puasa :

 akan saya kongsikan di entry akan datang ye..


Photobucket


13 comments:

mila said...

sy pon stkt ni alhamdulillah..masih berpuasa walaupon bf..malah badan rasa lebih segar

kayyana said...

alhamdulillah.. saya masih mampu dapatkan susu yang cukup buat aryan.. bekalan die masih mencukupi.. mmg merundum tapi saya kerapkan mengepam..

FarahFerraDotCom said...

Untung kan jadi ibu nie...kalau bby bf@pregnant tak perlu ganti posa blk..hehehe ;p

norhasnizakhalid said...

waaaaa... kita skip 2 hari makan nasi, air susu makin kurang.. baby kita dah remaja sekarang.. tp still nyusu badan..

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Alhamdulillah..moga terus dipermudahkan...~

mommy.aisy.hana said...

Sy pn bertahan walau kadang2 kering tekak. Tp alhamdulilah dipermudahkan. Susu pun cukup untuk anak..

sy tggu nex entry tntang qada puasa tu :)

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

akak dua kali peknen pon time bulan pose..alhamdulillah takde alahan apa2 so mampu kerja n pose penuh dua kali tuh..tapi akak mmg baru tau klu ppuan peknen tk pyh ganti pose..ingatkan kena ganti jugak..

aanie said...

aanie pun rasa pose thn ni amat mencabar....mmg x larat sgt2...tp tetap xnak berbuka sb malas nak ganti...tp baru tau rupanya x payah ganti ek..

Maria Firdz said...

tahun ni saya alami dua2.. mengandung dan mnyusukan.. mencabar tapi seronok... demi anak..

Zaila Mohamad said...

akak pon so far dah 2 kali miss sahur sebb xsedar tp alhamdulillah baby ok..mgkn dia dah start mkn so xderlah nk meneneng sokmo

Unknown said...

blogwalking pasal pengalaman bersalin. good sharing.. saya pun merasa setiap tahun puasa masa ngandung dan menyusu sejak 2008. Sekarang tgh tunggu hari bersalin anak ke-3. Memang mencabar sebab badan letih sgt. Antara mengandung dan menyusu, saya rasa lebih mencabar berpuasa ketika menyusu.. cepat sangat rasa lapar and haus. Mudah dehydrate. Saya pun ada share tips berpuasa utk ibu menyusu & mengandung.. jemput jalan2 ke blog saya ye.. take care

Unknown said...

betul... memang berpuasa mencabar bg ibu menyusu. Sy tiap tahun sejak 2008 ngandung anak pertama sampai sekarang tgh tggu hari bersalin anak ke 3, rasa ngandung dan nyusu berselang tahun. Insya Allah, semoga amal kita diterima walaupun tak dapat sempurnakan puasa cukup sebulan... jemput baca sharing di blog saya, ada gak citer tips berpuasa utk ibu nyusu & ngandung.. take care

Unknown said...

nice sharing..moga dipermudahkan semua ibu-ibu untuk teruskan breast feed baby masing-masing..kuatkan semangat n rajin-rajin pump

http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...