Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Dec 6, 2013

Paranoid tentang kebersihan anak-anak - Perlu ke?

Assalammualaikum..

Hopefully apa yang saya nak kongsikan ini tidak menyinggung hati sesiapa..

Bukan niat saya untuk menidakkan hak dan pendirian orang lain..tapi saya hanya ingin berkongsi tentang pengalaman saya sendiri..

Di sini saya nak lampirkan Print Screen tentang seseorang yang bagi saya PARANOID SANGAT tentang kebersihan anaknya..


Ok saya tahu itu hak dia..

Tapi bagi saya..saya rasa kita tidak perlu Paranoid tahap tertinggi seperti itu sehingga adakala menyusahkan dan mungkin menyinggung perasaan orang lain..Tapi biarla itu haknya..

Saya dulu..pernah menjadi Mommy yang sedikit paranoid tapi tidak terlampau paranoid tau!

takdelah sampai terfikir keadaan diri saya ini bahaya untuk anak saya..TIDAK!bagi saya itu sudah menyusahkan saya..lainlah kalau anak itu masih NEWBORN atau premature yang memerlukan keadaan diri kita BERSIH pada tahap yang tertinggi!tapi kalau keadaan Medina sekarang,cukuplah sekadar saya tau diri saya ni BERSIH!

Alhamdulillah..Medina saya (Anak dia pon nama Medina/Babyna jugak..argh..sama !!) sihat dan aktif..Alhamdulillah Kulit Medina pon bersih..Alhamdulillah..walaupun Mommy dia tak lah Hygienic sangat!!hihihihih

Cuma saya ni jenis yang..hurmm

1) Ada habuk sikit,saya mula tak duduk diam.. (sebab saya ada resdung,so habuk sangat lah sensitif di hidung saya ni..)

2) Kalau keadaan rumah saya tidak kemas atau bersih,saya akan bersihkan..

3) Kalau lantai mula melekit..kalau lantai yang bibik dah mopkan pon saya rasa tak bersih,saya akan bersihkan lagi..

4) Kalau kaki saya terpijak sampah-sampah kecik saya dah mula ambik penyapu utnuk bersihkan..

6) Kalau bekas makanan atau botol2 susu anak saya ,saya perasan tak bersih atau tak dibasuh dengan betul,saya akan basuh berulang kali..lantak p lah Bibik nak kata syaa ni cerewet amattt!!

5) Saya sangat concern jugak kalau bab bau..Saya alergic dengan bau busuk..dan saya takleh terima kalau keadaan anak-anak saya berbau atau bau baju tak kering n busuk..So saya akan pastikan anak-anak saya wangi dan baju2 saya dan anak2 pon wangi semerbak..hehee.. 

5) DAN..Kalau toilet TIDAK BERSIH,saya takkan masuk!tak kisah toilet sesapa pon..saya taknak masuk langsung kalau saya perasan ada lumut ke atau hitam2 sikit kat toilet tersebut..Maaf cakap,dulu waktu balik kampung hubby,saya sanggup tak tumpang toilet sesapa sebab saya tak boleh pijak langsung lantai toilet tersebut...Saya sanggup tunggu pergi Mall untuk membuang atau apa..dan kalau saya nak mandi,saya akan mandi rumah 'orang lain' yang bersih sedikit toiletnya daripada mandi kat toilet rumah yang saya tidur tu..Maaf sangat-sangat...Bab TOILET saya jadi sensitif amat!!saya sanggup tak membuang kalau tempat yang saya singgah tu toiletnya kotor dan berbau..Only toilet yang saya concern most!


Dan saya tak faham kenapa dengan diri saya sebab seingat saya,waktu saya kecik, bila saya balik kampung Abah saya, saya tak boleh masuk dapur kat kampung tu...saya tak boleh pijak lantai rumah kampung abah saya tu dan kaki saya pasti akan terjingkit-jingkit sebab geli...

DANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN...

Akibat dari attitude saya itu..maka AQIL JAUHARI pon mengikut apa yang Mommynya alami..

YES! FOR REAL..until at one time saya rasa sangaaaatttttttttttttttttttt menyusahkan!
 (Itulah yang hubby saya rasa bila berhadapan dengan saya dan sekarang saya kena melayan Aqil yang sebijik macam saya pula..)

Aqil kan..
1) Akan menjingkitkan kaki dia bila sampai rumah orang yang tak berkarpet..Seriously!

2) Taknak duduk atas lantai yang bersimen dan bertiles

3) Taknak pijak pasir

4) Tak boleh tak berkasut..kalau nak pakai kasut,jangan letak kasut dia jauh-jauh,kalau tak,memang dia akan tunggu sampai kasut dia akan datang kat dia..

5) tak boleh masuk toilet yang kotor dan toilet selain rumah bibik dan rumah Kajang dan rumah dia sendiri

6) Kalau makan ais krim dan kalau dah meleleh cair ais krim tu akan menjerit suruh lap dan amik tisu..tak boleh meleleh kat tangan dia..

7) Kalau makan donut atau coklat,jangan harap nak pegang sendiri,memang dia takkan kotorkan tangan dia langsung..

8) Mulut tak boleh ada comot langsung!kena sentiasa bersih even tengah makan kek sekali pun..Kena standby tisu sentiasa..

9) Lagi??semuanya yang melibatkan kekotoran dan kecomotan,pasti dia akan suruh cecepat bersihkan..

Saya tak tau Aqil ikut perangai sapa yang Paranoid sangat bab kebersihan..

So itulah yang saya nak sampaikan..Nak paranoid soal kebersihan ,boleh malah dialu-alukan..Tapi jangan lah sampai keterlaluan..Sebab kelak menyusahkan diri sendiri dan menyinggung perasaan orang lain..Macam kes Aqil yang dapat mommy yang tak paranoid sangat pon dah menyinggung perasaan orang dan menyusahkan Mommy inikan pula Paranoid terlampau kan..

itu je saya nak cakap..Hopefully tak terasa ye..Maaf saya pohon kalau terasa jugak!

#Aqil..kalau nak salam,kalau tangan orang tu menggerutu skit,dia takkan cium..bukankah itu Tidak Elok?Haih fikir-fikirkanlah...Aqil tolong berubah!!!!huhuhu..Hopefully Medina tak berjangkit perangai kebersihan Abang dia tu..huhuhu..Dan Mommy boleh ubah tahap hygiene Mommy,tapi kalau bab Toilet tu,susah sikitlah..huhuhuhu




***Nanti saya balas kunjungan setiap yang datang sini ye..tengah workload yang overloading..huhuhu
Photobucket

2 comments:

PetakBunga said...

semua mak nak yg terbaik untuk anaknya.

IDAZS said...

setiap orang ada cara masing-masing. nasib baik saya ni sempoi je. hahahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...