Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Dec 12, 2013

Criteria yang perlu ada untuk Misi Fully Breastfeeding #MyBFJourney

#MyBFJourney

Almost 11 months I’ve been breastfed Medina and still continues..

Alhamdulillah..Rasa syukur yang tidak terhingga saya panjatkan kerana dengan izinnya saya masih berpeluang menyusukan Medina walaupun dugaan dan rintangan berduyun-duyun tiba… (hahahaaa..)

After 11 months ni,saya rasa ape yang paling penting dalam setiap ibu yang ingin FULLY BREASTFEED anak mereka adalah:

1)      Semangat yang cukup tinggi! Saya rasa semangat dalam diri Ibu-ibu ni sangat penting sebab tanpa semangat yang kuat,sikit-sikit dugaan yang datang mesti dah give up n it will getting worst bila terdetik dalam hati nak stop lah..huhuhu..contoh-contoh dugaan yang datang..bila tetiba production susu drop!tak tahu punca n berlarutan hampir seminggu..haih..time tu mula lah nak salahkan itu ini..mengenang nasib dan seterusnya merasa putus asa..

2)      Seterusnya..always thinking positif! Macam saya buat,kalau production susu tetiba drop,saya tetap positive!tak pernah terlintas kenapa dan kenapa ni?sebab itukah sebab ini kah..saya selalu fikir macam ni.. “takpe..InsyaALLAH esok lusa akan jadi macam biasa jugak..” “Sekejap je keadaan macam ni,rileklah” Positive Positive dan positive!!

3)      Sentiasa bersyukur dan merasa cukup! Walaupun kita pump hanya dapat 1oz ½, kita kena tetap bersyukur..mungkin ini saja rezeki untuk pagi ni,mungkin pukul 11 karang akan bertambah banyak..InsyaALLAH..Bersyukur dengan setiap pemberian Allah..(POSITIF!)

4)      Iltizam yang cukup tinggi !saya  rasa kalau kita takde willingness untuk fully breastfeed mungkin angan –angan itu akan menjadi Fantasi semata..Ketahuilah,terlalu banyak yang kita telah dan akan korbankan untuk melalui tempoh dua tahun fully breastfeeding ini,dan iltizam dalam diri sangat penting..

5)      Keikhlasan..ikhlas lah dalam membuat semua perkara,insyaAllah segalanya akan jadi mudah..

Pendek kata semuanya kena dari dalam Ibu-ibu sendiri dan kekuatan mental masing-masing..If kita boleh atasi setiap kekuatan dan kelemahan mental yang kita ada,InsyaALLAH 2 years Fully Breastfeed bukan mustahil!Chaiyok..chaiyok..

Peranan bapa pulak,walaupun kita takkan Nampak secara jelas peranan bapak dalam usaha kita untuk fully breastfeed anak kita, (in terms of my case..) tapi saya sangat pasti,yang suami saya 100% menyokong usaha murni saya ini..

Sape tak bangga kan, bila orang tengok Medina yang semangat dan Paha Drumstick ayam.. And at the end, orang Tanya,
“Anak minum susu apa?”
“Anak minum susu Ibu..”
“Oh yeke?ada lagi susu ke?banyak lagi?”
“ Alhamdulillah cukup untuk dia..sebab saya masih pump..”

Sapa jugak tak merasa senang bila mana kami tak payah spend so much money on Medina’s milk while I’m still expressing my milk though..

Dan suami saya jugak,pasti merasa senang bila dirinya tak payah bangun setiap malam untuk membuat susu Medina except for susu Aqil at every 11 pm every night only…

Dan bilamana saya kata,suami saya tetap menyokong penyususan susu ibu ini bila ketika merasa haus di awal pagi sekitar pukul 3 pagi,suami saya akan turun bawah untuk mengambil air minuman untuk saya..

Terima kasih abang..

Terima kasih Allah di atas anugerah yang tidak terhingga ini..semoga saya akan terus dipinjamkan rezeki ini sehingga sampai masanya Medina ke umur 2 tahun nanti..InsyaALLAH..Amin..Amin ya rabala’lamin..

DISCLAIMER: Perkongsian ini hanya perkongsian peribadi saya semata-mata..Setiap individu mungkin berbeza pengalaman dan pendapat masing-masing…




Photobucket

3 comments:

Lynn Huraiza said...

syukur alhamdulillah...jom kita teruskan bf anak hingga 2 tahun yer...

aanie said...

tahniah tau...bukan senang tu...dulu aanie pun dpt bertahan sethn je....harap2 2nd baby ni cukup la 2 thn...

Sha said...

Saya pun sangat positif..walaupun ade orang cakap,"kenapa nak pam lagi, bukannya cukup pun,". tahniah sebab dapat menyusukan anak sampai sekarang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...