Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Nov 22, 2013

Aurat Ketika Bersalin ~ Semanis Kurma TV9

Assalammualaikum..

Copy Paste dari FB

Ringkasan dari "AURAT KETIKA BERSALIN" dari Semanis Kurma TV9:

1. Suami WAJIB pelihara aurat dan maruah isteri dalam apa jua keadaan.
2. Dari awal disahkan hamil, pemeriksaan PERLU dijaga dalam hal aurat.
3. WAJIB mendahulukan doktor perempuan.
4. MENTAATI Allah dengan sebaiknya dan meninggalkan segala yang terlarang.
5. JANGAN ambil mudah dalam soal proses kelahiran.

Lagi satu pesanan 'mereka' dalam Semanis Kurma TV9... dlm keadaan isteri dh SAKIT sangat, hilang punca, tak boleh berfikir maka :-

1. PERANAN SUAMI sgt3 penting dan mustahak... suami yg kena bt keputusan utk menjaga aurat dan maruah isteri... kalau suami sendiri tak mampu nk bertegas utk buat pilihan... amat mgecewakan ( merujuk kepada dlm keadaan yg tidak darurat serta masih ada pilihan. )
2. Suami WAJIB jaga & pelihara aurat isteri ketika dalam wad.. LR dll... jgn dah msk wad semua terbang... tudung tak pakai, kain terselak sana-sini, berlengan pendek shj, menyusu ikut dan... sbb kena ingt kdg-kdg ada juga staff lelaki, pemberi makanan yang lelaki dll yang kuar msk wad..
3. WAJIB.... WAJIB.... WAJIB.... ada MAHRAM temankan ketika dtgnya darurat yg mengizinkan aurat terbuka. Pertama SUAMI... kedua SAUDARA PEREMPUAN.. ketiga nurse perempuan dan sterus3nya. Macamana pun keutamaan adalah SUAMI.

Ini TITIPAN sayang buat semua WANITA:

1. NIAT- Niat dari AWAL even sebelum disahkan hamil... ingin bersalin dengan disambut oleh doktor perempuan atau bidan wanita.
2. DOA - ISTIQOMAH dari remaja juga boleh.... Doa moga Allah pelihara aurat dan maruah kita sekalipun dalam keadaan darurat khususnya kita wanita ketika saat kelahiran bayi.
3. AMALAN - Selarikan dengan niat dan doa... pemeriksaan ibu mengandung, scan baby dsbnya WAJIB dilakukan dengan doktor perempuan dan bukan doktor lelaki. Malah jaga aurat dlam berpakaian juga selama mana bergelar muslim. Apa sekalipun berusaha dengan kudrat kita.. Allah akan hitung tindakan kita.
4. YAKIN - Insyaallah... bilaman kita telah KUAT berusaha seperti di atas PASTInya DIA bantu kita, pelihara aurat dan maruah kita maruah suami.

p/s : Moga Allah terus pelihara AURAT & MARUAH kita semua untuk proses kelahiran yang seterus-seterusnya. Untuk yang telah berlalu dlm keadaan tidak mampu BERTEGAS, TIDAK cukup bersedia dsbnya maka bartaubat dan muhasabah diri. Insyaallah DIA murah dengan keampunan.



Pengalaman saya ketika Aqil:
Jatuh hukum DARURAT-tak mampu-berserah kepada Allah-selamat melahirkan Aqil dengan bantuan Bidan perempuan India,Doktor Perempuan Cina dan Nurse Melayu perempuan-Sebelum tu,cek VE dengan Doktor lelaki Cina-after delivery cek kuman dengan doktor lelaki Melayu- (1st and last bersalin kat Hospital Serdang)

Pengalaman saya ketika Medina:
Alhamdulillah-Mampu memilih yang terbaik -sepanjang mengandung hanya berurusan dengan Doktor Perempuan Melayu Islam- Alhamdulillah - di LR KPMC hanya Nurses,Bidan,Doktor Perempuan Melayu Islam sahaja yang menguruskan saya - Sepanjang di Wad pon hanya berurusan dengan Nurses Perempuan Islam-Berurusan dengan Paed Medina lelaki Dr Azuwan sahaja dan sememangnya takde kaitan dengan Aurat Saya..Alhamdulillah semuanya dipermudahkan dan jika masih dipinjamkan rezeki,saya masih dan tetap akan memilih KPMC untuk masa akan datang dan jika Doktor Melayu Perempuan Islam masih berada di sana..InsyaALLAH..
Photobucket

10 comments:

Bukan Bidadari said...

tgk gak malam tadi.....

Ema pun anak first tu kat Hospital Teluk Intan..... serik.... bukan saat melahirkan tapi sebab VE..... bersilih ganti dokter praktikal LELAKI..... huhuhuhu....

anak 2nd Alhamdulillah..... tiada lelaki..... UMRA.. tak kisah dokter mana... asalkan PEREMPUAN.....

mila said...

sy masa lahirkan Arfan memang doc pompuan yg sambut tp xdpt dipastikan agama beliau..

Then masa time jahit dtg plak pelatih2 lelaki tgk doc tu jahit..masa tu sy dlm keadaan x bermaya dh..

Then masa nak check jahitan Doc lelaki Cina yg check..

Sy xpasti mcm mane keadaan sy dikira mcm ni.huhu..Jahilnye rasa

Sis, dkt KPMC tu kalo normal bape harga?

AtieYusof said...

Bagusnya kan Aida..sana byk hospital swasta yg kita boleh pilih..kat sini Ya Allah! mmg kena berserah jer..majoriti doktor Obs & Gae ni adalah lelaki...
Muka tahan malu jer bila berhadapan dgn situasi ni..Malu dgn manusia, malu dgn Allah jua...:(

NrlAidaHml said...

Kan Ema..pengalaman pertama mengajar kita..InsyaALLAH semoga segaalnya dipermudahkan ye..

Cmmy:xpe,yang lepas jangan dikenang..kita move fwd dan bile anak kedua nanti cuba bagi yang terbaik ye..price kat KPMC tu start RM1290..

Atie:kan..semoga kita semua dipelihara olehNya..AMin..

Raihan said...

akak bersalinkan iyyan kat hospital putrajaya..nasib baik 3.30 pagi..doktor perempuan...kalau pagi sure ramai praktikal....

kemudian ayyil pilih columbia asia puchong dengan doktor perempuan..sebab ada pilihan memilih doktor perempuan...

tetapi bergantung kepada keadaan darurat...berserah kepada Allah

Farah Waheda Wahid said...

tengok juga rancangan ni dan memang bagus kupasannya...

Anonymous said...

klau org yg x mampu ke hspital swasta mcm ner pulak ea..??

NrlAidaHml said...

Anon:sama amcam saya time 1st baby dulu..tak mampu..bagi saya jatuh hukum darurat la..di maafkan tapi kena jugak buat solat taubat..Maaf jika saya salah..

Anonymous said...

sekarang dah ok kot bersalin di hospital kerajaan, masa zaman mak saya beranak saya dulu (tahun 1988)dibiarkan telanjang bulat...
malu besar mak saya kata, ada 9-10 orang dalam tu...semua mcm tu....

asyiqin

Anonymous said...

Saye seorg staf dr gov hosp..tiada hak tuk memilih doc jgk walau staf
.hee..nasihat sy tuk para ibu yg berkemampuan tuk besalin di hosp swasta, pilih hosp terbaik ok.bkn ape ade certain kes hosp swasta xblh go through. .last2 refer gov tp dh terlambat. .Subhanallah, mintak dijauhkn..bkn saje tuk besalin tp byk lg kes lain yg tepakse refer ke govn.tp sume Allah maha kuasa telah tentukn
.kite hanye perlu mohon drNya dijauhi sesuatu yg tidak baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...