Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Feb 23, 2011

Petua untuk Mengelakkan anak terkena sawan..

Ini semua based on org yg cakap kat saya dan saya dah praktikkan pon...

Waktu Aqil still baby,ade beberapa orang tua cakap kt saya..Kalau nak elakkan anak terkena Sawan/sawan tarik sila amalkan petua ini..(agak tak masuk akal jugak yer kawan-kawan tapi saya try je..mana tau berhasil)

Selalunya Sawan ni akan menyerang kanak-kanak berumur 0-2 tahun (level yang mempunyai possibility yg sgt tinggi untuk terkena sawan)

Jadi..kepada sesiapa yang berminat..Sila cuba petua dibawah..(petua ini hanya terhad dilakukan kepada Bayi yang belum mengenal apa-apa..baby yg still tak boleh jalan tapi boleh duduk..Specific umur mungkin dalam lingkungan 6 bulan hingga 1 tahun..Selepas umur tu,tak pasti boleh praktikkan ke tidak tetapi tidak disyorkan la yerr)

Bila baby dah boleh duduk..sila lah mandikan anak kita tu di bawah celah kelangkang Bapanya(ayah tau!bukan mak..Mak tak boleh-tak tau kenapa)..Purpose??saya tak tau..tapi makcik-makcik yg saya kenal ajar saya buat macam tu...

CAranya??
Seperti yang dipraktikkan oleh Aqil n Daddy ketika Aqil berusia 8bulan...
Nak mandi..(kedua-duanya harus bogel..uuppppssss ter lucah sudah..no bad meaning ok!) but seriously...please do like this...
Daddy berdiri and Aqil duduk di bawah celah kelangakangnya...(duduk diam-diam tau Aqil!hihihihi...)
then bukak air shower n biarkan baby kita beberapa minit di bawah kelangkang Daddy nya..Sehingga air mandi turun ke bawah dan anak kita terkena air mandian tersebut..Dannnn...habis sudah..macam tu je...tak lama pun...kejap pon takpe asalkan air mandian Daddy nya terkena kepala baby kita tadi..
Itu sahaja..Senang kan..

(Aktiviti tersebut hanya dilakukan di antara Daddy dan Aqil sahaja di bilik mandi..Mommy tidak terlibat langsung dengan perlaksanaan tersebut!!hihihihi..)

Dan lagi satu..Kena sentiasa berjaga-jaga bila anak kita kena demam panas which reached 38.5 degree celcius n above, SENTIASA basahkan kepala anak kita dengan towel basah and kalo dah terlampau panas balut ais batu dgn towel kecik dan tempekkan kejap-kejap di kepala anak kita tersebut...InsyaALLAH panas kepala akan berkurangan..(sebab selalunya Sawan tarik akan disebabkan badan yang terlalu panas and akan sampai kat otak..so,kepala adalah part yang harus berjaga-jaga sentiasa..)


Kita hanya mampu berusaha selebihnya ALLAH yang tentukan..


****Selamat Mencuba!!!



***Alhamdulillah..Aqil tak pernah kena SAWAN walaupun waktu demam panas..Syukur Sangat-sangat!!Photobucket

4 comments:

munna said...

kak munna selalunya amalkan cara yg kedua tu... klu demam je habis satu badan anak kak munna basahkan... asalkan kering je air dekat kain tu kak munna basahkan lagi...

Yasminhamid said...

jangan lupa basahkan celah ketiak, dan sendi.. sebabnya panas terkumpul di situ.. ini pesanan staff nurse kat sya.. saje nak kongsi..

NrlAidaHml said...

kak munna:betul tu kak..mmg selalunya mcm tu la kalo anak panas badan..kite pon jadi tak lena tido bila ank demam panas kan kak..

NrlAidaHml said...

Kak Yasmin Hamid:yeke kak?hurmm akn dipraktikkan jugak..kdg2 kita tak tau kan..terima kasih ye kak atas info yg diberikan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...