Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Feb 21, 2011

Cara Penjagaan Gigi Bayi Anda~bila pengasuh tidak menggosok gigi anak anda~

MOrning!!Pagi Sabtu hari tu,saya pon mandikan Aqil seperti biasa..n bila nak gosok gigi time..Aqil cam takmo...ketap mulut serapat yang mungkin n bila pujuk-pujuk pun still taknak (as usual actually)..then..saya pon baringkan kepala dia atas riba saya n bukak mulut dia dan teruskan aktiviti pemberusan gigi dengan sepantas yang mungkin lagi pun gigi dia tak banyak lagi coz just ade 4batang atas n 2batang kt bawah..so agak mudahla nak memberusnya plus dengan lidah so dia pon takla meronta sangat...

But..ade sedikit rasa kecewa bila saya perhatikan gigi aqil mula kekuning-kuningan..hurmm..mungkin pengasuh Aqil takde masa atau taknak paksa Aqil gosok gigi..Mengeluh berat saya then bila cakap dengan Huby, huby cakap 'bibik taknak paksa la tu,takpe before dia amsuk tido bie gosok gigi dia'..hurmm..ok!!

So Hari ni saya nak share tips penjagaan gigi anak2 kita..saya ade jumpa satu info yang sgt berguna untuk kita manfaat kan penjagaan our baby/toddler's tooth..here are the info:

Pemberusan gigi anak anda-Bila dan Bagaimana?

Mengajar anak memberus gigi adalah sangat penting. Tentu ramai yang mempunyai masalah yang anak mereka tidak suka memberus gigi atau tidak mahu diberus giginya oleh anda. Bagaimana anda mahu memupuk sikap suka memberus gigi dikalangan anak anda? Bagaimana cara memberus gigi anak anda?


Bayi


Kunci utama untuk memupuk tabiat suka memberus gigi adalah memulakannya dari AWAL. Paling bagus jika anda memulakannya beberapa hari selepas lahir. Selepas bayi anda menyusu, lapkan gusi, lidah dan langit-langit bayi anda dengan kain lembab. Ini bertujuan untuk :

1. Membersihkan gusi, lidah dan langit-langit bayi anda dari plak yang terbentuk

2. Membiasakan anak anda merasa ada jari atau sesuatu di dalam mulutnya supaya anak anda tidak akan berasa tidak selesa atau takut apabila anda mahu menggosokkan giginya kelak



Selepas 6 bulan



Gigi pertama bayi anda biasanya akan tumbuh apabila umur bayi anda sekitar 6 bulan. Biasanya gigi bawah di bahagian hadapan akan tumbuh. Ada yang tumbuh awal dan ada juga yang tumbuh lambat jadi jangan risau sekiranya hal ini terjadi. Selepas gigi pertama tumbuh, anda boleh membeli berus gigi bayi. Terdapat bermacam-macam berus gigi bayi di pasaran. Ada yang boleh disarungkan pada jari dan ada yang berbentuk seperti berus gigi biasa. Terpulang kepada anda untuk memilih yang mana sesuai untuk bayi anda. Pastikan berus gigi itu cukup kecil dan mempunyai berus yang lembut.



Saya lagi suka menggunakan berus gigi yang boleh disarungkan pada jari untuk permulaan kerana kita boleh mengagak berapa dalam kita memberus dan apa yang kita berus. Selepas bayi mempunyai lebih banyak gigi, dan anda telah biasa memberus gigi anak anda, anda boleh bertukar kepada berus gigi yang berbatang.



Ubat gigi



Tidak perlu menggunakan ubat gigi bila memberus gigi anak anda yang berusia di bawah 18 bulan. Anda boleh menggunakan ubat gigi berflorida selepas anak anda berusia 2 tahun ( apabila anak anda sudah tau berludah). Sekiranya anak anda mempunyai risiko tinggi untuk mendapat karies ( gigi berlubang), anda disarankan untuk menggunakan ubat gigi berflorida tetapi pastikan anda hanya meletakkan jumlah yang kecil sahaja ( sebesar kacang pis) di atas berus gigi . Ini adalah kerana, jika anak anda berusia kurang dari 6 tahun dan menelan ubat gigi berflorida dalam jumlah yang banyak, gigi kekal anak anda akan mendapat fluorosis ( tompok-tompok putih – kecoklatan). Ada juga ubat gigi tanpa florida untuk kanak-kanak dan sekiranya anak anda tidak mempunyai risiko tinggi untuk mendapat karies maka ubat gigi tanpa florida amat sesuai untuk digunakan.



Cara memberus gigi anak anda



Berus gigi anak anda 2 kali sehari, pagi dan juga malam sebelum tidur.



1. Posisi paling bagus untuk anda berdiri ialah di belakang atau tepi anak anda dan memegang rahang bawah anak anda dengan lembut.

2. Berus bahagian permukaan gigi belakang dahulu kerana bahagian ini digunakan untuk mengunyah makanan dan sangat senang mendapat karies. Kemudian, teruskan dengan bahagian permukaan tepi gigi dan juga bahagian sebelah dalam gigi belakang.

3. Selepas itu berus pula bahagian gigi hadapan, permukaan luar dan dalam gigi.

4. Gunakan teknik berusan secara bulatan kecil seakan gegaran supaya seluruh permukaan gigi dibersihkan dengan sempurna.

5. Luangkan masa dalam 3 minit untuk memberus gigi anak anda. Nyanyikan lagu semasa memberus supaya apabila habis lagu dalam masa 3 minit, maka pemberusan gigi pun habis.

5. Suruh anak anda berkumur dan ludahkan semuanya. Jangan risau sekiranya anak anda tertelan sedikit ubat gigi yang mempunyai kandungan florida rendah. Jika anak anda selalu menelan ubat gigi, gunakan ubat gigi tanpa florida.

6. Jangan lupa memuji anak anda kerana telah memberus gigi.



Apa perlu buat jika anak tidak mau memberus gigi



Ada kanak-kanak yang tidak suka anda menggosok gigi mereka. Mereka mahu membuatnya sendiri. Kanak-kanak di bawah umur 6 tahun tidak akan menggosok gigi dengan betul kerana mereka masih tidak tahu menggunakan berus gigi dengan betul. Jadi, anda perlu memberus semula gigi anak anda selepas anak anda memberusnya. Anda juga boleh mencuba beberapa tip untuk menjadikan aktiviti memberus gigi disukai anak anda:



1. Pastikan aktiviti memberus gigi sesuatu yang seronok dan bukannya satu tugas yang perlu dibuat oleh anak anda setiap hari

2. Biarkan anak anda memberus gigi anda, kemudian memberus giginya sendiri dan kemudian anda pula menyudahkan pemberusan gigi.

3. Biar dia memilih berus gigi dan ubat gigi kesukaannya

4. Nyanyikan lagu atau buatkan aktiviti gosok gigi seperti satu permainan

5. Bacakan buku mengenai gigi, pemberusan gigi dan juga doktor gigi

6. Jangan gunakan paksaan semasa memberus gigi anak anda, sekiranya anak anda tidak mahu memberus nasihatkan anak anda secara perlahan-lahan sehingga dia mahu memberus gigi



Jika anda jadikan gosok gigi ini seperti sesuatu yang menyeronokkan tentu anak anda sukakannya. Anak anda juga akan suka memberus gigi jika mereka melihat anda memberus gigi. Mulakan dari awal, supaya senang mendidik anak menggosok gigi kelak. Ingatlah bahawa gigi anak anda amat penting walaupun gigi itu akan diganti dengan gigi kekal kerana tanpa gigi, anak anda akan menghadapi masalah untuk makan dan boleh mengganggu tumbesaran mereka.



Selamat mencuba!Kredit info to DrLEen ~Gigi Sihat Senyuman Menawan~


Photobucket

4 comments:

eRaY said...

alhamdulillah...rayna mau gosok gigi sudah. selepas beberapa pujukan & rayuan.

macam aksi ibu rayna buat nak bagi rayna rase gosok gigi tuh sesuatu yang best.

siap nyanyi lagi...brush, brush your teeth :)

MommyAqil said...

alhamdulillah..congratz ibu rayna coz berjaya didik rayna menggosok gigi dgn baik sekali..hopefully Aqil pon akan ikut jejak langkah rayna yg suka gosok gigi..InsyaALLAH..

munna said...

bolehlah praktik kan ni... anak munna susah sgt nak gosok gigi dia...

MommyAqil said...

hihihi..tula kak munna..anak saya pon sama..susah nak gosok gigi dia...huhuhu..mmg boleh praktikkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget