Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Feb 26, 2014

Kesan akibat Salah handle stok EBM ? #MyBFJourney



Assalammualaikum..

Hari tu..waktu Peti ais rumah saya rosak..saya telah pindahkan semua stok EBM ke rumah Bibik..Precautious action! Kiranya hampir 2 trip lah saya hantar ke sana..sebab Peti Ais tak berapa nak function..

Apa yang saya perhatikan..Bila Bibik nak cairkan stok EBM tu:
Dia akan rendam susu tu dalam air sejuk (BETUL)

Ape yang tak betulnya..dia akan biarkan susu itu mencair sepenuhnya sampaikan suhu susu tu dah menjadi normal dan tak sejuk dan tak beku.. (Seriously..) lepas tu baru dia letak kat chiller area..

Saya dah tegur banyak kali dah sebenarnya,tapi alasan dia,terlupa dan terlupa..

Maka susu tersebut telah beralih suhu dengan drastiknya..

Zat dah hilang secara tak langsung

SO KESAN?

Medina every month tak sihat.. saya rasa itu mungkin asbab sahaja walaupun semua kesakitan dikurniakan oleh Allah tapi saya rasa itu adalah salah satu asbab nya..

Medina every month demam..demam batuk hamper sebulan tak baik-baik..sampai kami pon pelik tengok..sampaikan rasa nak admitkan medina je bile demam selang seminggu dan batuk selsema tak hilang langsung..Langsung tau!

Tapi Alhamdulillah..

Lepas consume ubat RM100 kat Sunway tu,Alhamdulillah kesihatan Medina bertambah baik…dan saya kembali take over all EBM stocks from bibik’s house since Peti Ais baru dah ada..Alhamdulillah,I can manage it dan semua nya kuasa dari Allah kan yang penting kita usaha..

SAya pon puas rasa sebab tak perlu nak risau how she handle all EBM’s dan saya tak perlu rasa letih keep on rasa sakit hati dan membebel kat dia dan meluah kat hubby..tak perlu..

So hati-hati lah ye buat all Mommies..kalau salah handle EBM stock ni memang takde kesan langsung Susu ibu yang sepatutnya full of Zat terhadap anak kita..

Bear in mind ok Mommies!


Chill and till then!

Photobucket

9 comments:

QueenBz said...

aku pagi² nak gi keje baru rendam air. pastu terus bwk gi umah babysitter masuk peti sejuk die pulak.

NrlAidaHml said...

Tula kiz..aku pun memang buat cam tu hari tu cuma sejak peti ais rosak so aku biar letak kat rumah MIL..almost 2 months jugak EBM bibik handle,so memang tak harap dahla lepas ni..hehee

mila said...

hehe..ni lah salah satu sb sy xnak buat EBM...sy ni dh la pemalas ckit kalo bab2 yg leceh...huhu..

Raihan said...

penting untuk kita beri perhatian...dulu akak pun bila maid nak uruskan susu..kena tgk sentiasa..takut ambil jalan mudah..

AtieYusof said...

Penting utk di beri perhatian kan Aida..klu idak kesian kat anak lah..kita ingat dia dpt fully zat, tapi erm....sama2 ambil pengajaran..

Mar Mansor said...

betul tu salah handle hilang zat..mcam kita masak sayur jugak..
bibik lupa byk kerja tu..

PetakBunga said...

susu ebm yg dah beku tak leh cair pastu bekukan balikan..
x de stok beku kat anak. buat 2 botol je sehari. topup nga susu formula.

LuN@_aiDi said...

utk zahin dulu takde stok ebm,
so selalo kena pump, sbb me buat stok fresh shj. hehe

~YUN~ said...

Tq for this post!yun pn nk start keje bulan 4,kene inform mama yun pasal handle ebm ni..risau jugak kn..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...