Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Jan 10, 2014

Saya menghidap penyakit 'Anxiety Disorder"

Assalammualaikum..

Tanpa saya sedar saya telah menghidap sejenis penyakit yang di panggil Anxiety Disorder..

Seingat saya,saya mula menghidap penyakit ini sejak tiga bulan yang lepas..

Selepas kehilangan Arwah Nenek saya..

Buat pengetahuan semua,sebenarnya saya telah redha dan pasrah di atas pemergian nenek saya dan saya tidaklah meratapi pemergiannya..Tetapi penyakit ini tetap juga menghinggapi saya sehinggakan saya rasakan keadaan saya sekarang semakin teruk..

Buat yang tidak tahu..

Anxiety Disorder ini adalah "gangguan perasaan yang tidak tenteram oleh orang -orang yang kerap bersedih akibat dari kehilangan seseorang,kegagalan dalam kehidupan,dan sebab-sebab lain yang menyebabkan mereka berada di dalam keadaan tertekan"

Anxiety Disorder ini adalah sangat bahaya jika tidak dirawat,kerana ia akan melalui fasa kemurungan dan akhirnya akan mudah menjadi GILA..

Saya sebenarnya baru membuat research berkenaan penyakit ini sejak semalam..

Semalam perasaan tidak sedap hati saya hampir ke kemuncaknya bila mana ketika saya baring,jantung saya berdebar-debar dan seakan mahu pecah dan saya hanya membayangkan yang saya akan MATI pada esok hari..Bermulalah perasaan sedih kerana akan meninggalkan anak-anak dan saya kerap memikirkan masa depan mereka sekiranya saya tiada lagi..

Semalam saya kerap menyebut tentang MAti sehinggakan Aqil sering berkata Mommy nak pergi mana?mommy mana boleh mati sebab Aqil nak tido dengan Mommy..sedih bukan..Persoalan seperti itulah kerap membuatkan perasaan saya tak tenteram dan takutnya akan mati sekarang..Memang Iman saya tidak kuat..dan sepanjang masa saya ingin di dakap oleh suami sampaikan semalam saya paksa suami saya tido bersama saya sehingga saya terlena..

Ouh sungguh berat perasaan ini!saya tak termampu rasanya untuk menanggung!!

Jadi mungkin saya akan dapatkan rawatan secepat yang mungkin dan merujuk kepada pakar supaya perasaan ini dapat dikawal dan di pulihkan..

Mungkin langkah pertama saya akan berjumpa Ustaz terlebih dahulu sebelum berubat secara klinikal..

Semoga saya dapat sembuh seperti sediakala dan perasaan akan MATI esok hari dapat cepat-cepat keluar dari diri saya walaupun MATI itu hanya bila-bila masa sahaja..

Saya banyak refer dekat Blog Dr Zubaidi kerana banyak info yang boleh didapati berkenaan penyakit ini..

Semalam saya Google "Perasaan takut MATI" ..memang sungguh parah perasaan ini..Hanya orang yang mengalaminya sahaja dapat memahami..

Doakan semoga saya segera sembuh ye !Amin!



Photobucket

38 comments:

PetakBunga said...

jangan layan sangat perasaan tuh..
jangan selalu duk sorang2..kalau sunyi selalu fikir benda2 mengarut.

keep smiling..;)

SSulieana said...

aida xde pape la aida...jangan pikir sgt k...semoga aida dpt melawan semua perasaan tu...Inshaallah

Lynda Che Lah said...

Aida..
mengingat mati itu harus..tp didoakan Aida kembali pulih..
Insya Allah..kdg2 bila dah dekat nak bersalin ni pun sy memikirkan kalaulah sy mati dlm perjuangan tu..mcm mana ngan permata hati sy 2 org tu..Ya Allah tak sanggup..tapi semoga Allah panjangkan usia kita utk menjaga amanah Allah ini selama yang boleh..
Aida..be strong dan semoga sembuh kembali..Ameen..

AtieYusof said...

Ya Allah! Aida.. jgn layan sgt perasaan tu..slow-slow back to normal k.. mgkn jg Aida lemah semangat..so, kena kuatkan hati, jgn mudah fikir bukan2..sbb bila kita fikir bkn2 mmg syaitan pn mudah masuk & menghasut..InsyaAllah takde apa2 tu..apa2 pun nak berubat dgn perubatan Islam tu boleh jg..
kami mendoakan kesembuhan Aida..amin!

mila said...

alamak sis Aida nape jadi mcm ni?? mmg bagus kalo ingat mati tp kalo smpi menggangu fikiran x elok la.kang lain jadinya...elok lah p berubat cpt2 kak

kayyana said...

erk??? takut jugak kan.. banyak banyak istighfar Aida.. cuba dapatkan rawatan dulu yer.. semoga aida sihat, gembira dan sentiasa bahagia. Amin

Raihan said...

Aida..apa pun akak doakan Aida dapat menempuhi segala cabaran dan dugaan perasaan ini dengan tenang...InsyaAllah..aida dapat mengatasinya..bahaya mainan perasaan ni....banyak membaca buku² agama...

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Banyakkan istighfar..jgn layan perasaan tu...Inshaa Allah takde apa2..lily doakan moga Aida cepat sembuh..

Suliana said...

sabar ye aida. bykkan berzikir, bykkan baca surah2 lazim 3 qul.. jgn ikut perasaan sgt.. tenang2 ye..

munna said...

Aduhai.... Semoga penyakit tu hilang dengan segera ye.....

Bukan Bidadari said...

jangan lah sebut Gila..segera dpat rawatan ye..

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

mengingati mati ni ada baiknye sbb kite akan sntiasa insaf dan cuba memperbaiki diri utk lebih dekat pada Allah..tapi kalau tak terkawal mungkin jadi hidup tak tenteram plak kan..huhuhu...semoga aida dpt segera cari penawarnya ye dan hati kembali tenang spt biasa..=)

LuN@_aiDi said...

Aida,

kita pun nak share, pernah juga ler rasa macam yg aida rasa ini.
tapi mungkin tak teruk ler, sebabnya dulu time practikal slalo lalu depan kubur,
so asek ingat mati je, and rasa gerun, takut, sedey, sume ada.
tapi i cuba singkir laju2 perasan tuh, dan buat bende hepi2 je.
Alhamdulillah after a few months baru rasa ok balik..heheh

hope aida, cepat2 bawa berubat yea. take care dear^^

FarahFerraDotCom said...

Jgn terlalu fikir sangat aida.. cuba la jumpa pakar dan berubat seblm jadi lebih melarat..apapn farah doakan aida pulih seperti sediakala k..

MEKOE said...

Salam.. saya baru saja ingin mencari maklumat tentang Anxiety Disorder..
saya mengalami benda yang sama dengan saudara.. sejak mengalami panic attack, saya selalu memikirkan tentang kematian sehingga mengganggu tugasan saya sebagai seorang mahasiswa di Politeknik..
Bayangkan, sewaktu bangun daripada tidur di waktu pagi dalam keadaan mamai, badan saya menggigil kesejukan disebabkan suhu yang sangat sejuk, dengan kipas yg kuat, xpakai selimut lagi off course laa sejuk kan.. tetapi kenapa saya kaitkan benda tu dengan tanda2 kematian seperti mana yg dinyatakan dalam macam2 blog? mmg ada pihak yg mengatakan semua tu tiada bukti yg kukuh yakni dalil daripada Al Quran & Hadith.. saya menjadi takut dan tidak tentu arah.. Allah sahaja tau perasaan saya macam mana di dlam menghadapi benda ini yg menggangu hampir setiap saat dalam hari2 saya.. Mohon penjelasan daripada saudara2 sekalian,.. Syukran..

Anonymous said...

Salam sis...sis da sembuh lum drpd penyakit ni....sbb saya pun sdg mengalami benda yg sama....huhuhu...rasa berat sgt kepala....harap sis dpt bgtau kaedah rawatan yg sis pernah jlnkn....

NrlAidaHml said...

Rizal & Anon :
Saya belum pun pulih sebenarnya dari penyakit Anxiety ni..belum juga pergi berubat dan ter sangatlah menganggu kehidupan seharian..saya pon buntu untuk merawat penyakit ini dan rasa teramat sakit bile penyakit ini datang..pening dan susah hati dibuatnya..huhuhu

Unknown said...

Masuk group Anxiety Disorder Malaysia kat FB..sana banyak kekawan senasib kita n boleh exchange opinion..u r not alone ok..

MEKOE said...

Hmmmmm sama laa dengan saya kak.. Walaupun masih memnyibukkan diri dengan sukan, lepak dengan kawan2, masih jugak sama.. Saya xtau nak buat apa dah.. saya fobia dengar pasal mati and penyakit2 yg teruk.. Wallahualam laa.. Hati pun masih tidak senang..

Anonymous said...

cerita akak sma dgn sy.dh sebulan nnek mninggal dh sbulan jgk pnyakit ni mnghantui sy.sgt tggngu smpai sy xbole nk buat krja.slalu pkir tentang takut nk mati.bila sy bca ad org snasib dgn sy,sy rsa lega sbb bukn sy je mngalaminya.tp kdang2 prasaan tu dtg sndri tnpa diundang.hmm.hnya org yg mlaluinya shja yg tau prasaan yg kita alami.

peah aida said...

as salam....
sy pun ada perasaan macam nie juga...MasyaAllah, sy pun takut, sentiase fikirkan mati...sentiasa terfikir kalau Mati macam mana anak2, macam mana suami..sy syukur Allah beri perasaan ingat MAti nie, tapi sampai kan menganggu fikiran...sampai kan dengar ada orang meninggal pun saya takut, baca berita kemalangan maut pun sy takut, tengok van putih saya terfikir van jenazah...sy rasa memang kurang selesa...saya sampai kan google tanda2 kematian la apa semua...apa pendapat anda2 semua ye, macam mana nak merawat penyakit ini ya...??

mama qaid said...

saya ingat saya sorg aje masalah ni.. baru tahu yg penyakit ni dipanggil enxiety. tu pon sbb td dkt office ada buat saringan kesihatan... hanya mereka yg alami shj tau rasanya..

Unknown said...

Saye dengan kawan saye pon tengah kene penyakit ni
Kawan saye da 3bulan
Saye baru 14hari
Perasaan tu memang dasyat
Allah je yang Tahu
Dulu pon saye penah kene
Tapi dulu saye takut gile
Sebab time tu saye belum didedahkan tentang tanda-tanda kematian
Sekarang ni bile da tahu , saye jadi makin gelisah
Mule mule tu saye pegi pusat perubatan as-syifa'
Ustaz tu cakap urat otak saye simpul
Die tande kaki saye gune marker pen
Lepastu pekerje die Urut
Time urut tu rase macam nak sembuh
Sampai je ruma die datang balik
Saye jadi tak tentu arah
Besok tu pegi klinik pakar , then doc tu cakap ni anxiety
Saye macam tak pecaye
Saye pon buat research pasal anxiety ni
Alhamdulillah lepas bace pengalaman orang yang penah menghidap / sedang menghidap penyakit ni saye rase lege
Tapi tetap tak berputus ase untuk berubat
Besok saye ade appointment dekat klinik psikitri
Mudah-mudahan bermanfaat la
Amin

aizat said...

Assalamualaikum..sy jugak ada penyakit ni..tiap2 mlm sy kena google utk cari article tntang anxiety disorder ney utk tenangkan diri..semua benda tganggu.keja asyik ponteng.sy berubat cara perubatan islam seminggu dua lega..tapi perasaan tu mesti datang balik..dah 4 bulan sy alami..dah jumpa pakar psiktrik semua..cek jantung semua normal alhamdulillah..tapi utk buang perasaan takut mati 2 ckup susah..sy masih tercari2 apa punca sy jdi bgni.sy cuba join group kt fb..tapi masih xapprove.klau boleh buat group whtapp mgkin lebih mudah.ney no sy 0134146339.terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum..sy jgk ada anxiety disorder..mohon cntac sy di fb Jatt Zainol bole kita kongsi2..supaya dpt tenangkan diri

Unknown said...

Salam aida...sy jg mengidap anxiety...if aida berkelapangan..blh contact sy utk share citer...krna dgn brkngsi mslh kita dgn yg snsb dgn kita sy yakin ianya akn lbh ok...in shaa Allah 0123791253 ayu

Unknown said...

Aida,
Nama kita sama..saya pun ada simptom yg sama..aida sekarang mcm mana dah sembuh ke..saya ingat nak dptkan rawatan ke pakar psikiatris..ni no hp sy 0192678980..boleh share tentang masalah ni sama2.

cutibajet.co said...

assalamualakikum..
saya juga salah seorang yang menghidap penyakit ini dan sekarang masih berjuang untuk melawan dan sembuh dari penyakit ini.
Sekiranya ada yang ingin berkongsi cerita boleh hubungi saya di 0174378992. ataupun emailkan ke azwanaznan@gmail.com

cutibajet.co said...

salam.. saya ada tubuhkan satu group wassap membincangkan penyakit ini bersama. kalau berminat nak join dan kongsi masalah boleh emailkan saya dengan tajuk AD ke azwanaznan@gmail.com & id wechat : iwanqais (letakkan note AD) thanks..

Anonymous said...

Saya sama macam akak, anak baru srg, saya dah lama kena anxiety, hari2 google pasal anxkety utk yenangkan diri, sy baru brhenti kerja, disebabkan anxiety ni lah. Hidup jadi xtenang, takut..takut dan takut yg melampau, saya nak sambung belajar ke peringkat master pun jadi malas, takut anxiety ni menyerang xkira masa, naya saya terganggu saya punya pengajian.. sy alami benda ni dah bertahun2, dari kecik lagi, cuma dia timbul selang 4,5tahun sekali, skrg 2015 kena balik, perasaan xdapat digambarkan, berjuang dg anxiety tanpa sokongan suami (saya rahsiakan)

Anonymous said...

Assalammualaikum...sy juga hadapi masalah yg sama..betul,hanya org yg menghidap penyakit ni je faham bagaimana rasanya bila kita diserang anxiety disorder ni tba2..nak2 kalau kat tempat public..malu nya xtau nk ckp..terketar2 tgn..sy juga terpaksa berhenti kerja sbb smpi satu tahap xleh nk handle penyakit ni..and disebabkan org sekeliling kita xfhm..ada je insan2 yg akan menambahkan kekalutan kita..😔😔😔😔😔..Tapi sy yakin..setiap yg berlaku telah tertulis..Allah xkan uji sseorang melebihi kemampuannya..Moga kita smua dpt kluar dr masalah ini juga dgn izinNya..

maria said...

saya pon mengalami macam tu..serba tak kena jadinya..sangat mengganggu kehidupan normal saya..sampaikan saya sakit perut,kepala berpanjangan...susah nak terangkan tapi mmg faham kedaan yang aida alami..

Anonymous said...

hi semua..salam sejahtera..sy pun mengalami masalah yang sama sejak bulan 11 tahun lepas tiba2 datang prasaan tuh..first time..dan mula google benda bukan2@negative..rasa takut sangat..apa2 pun sy lega,ada juga org mngalami benda yg sma..brmakna sy tida keseorgan..

Anonymous said...

Askum semua, sy pun mengalami masalah yg sama dr bulan 8 aritu. Aritu siap admitted sbb takut jantung problem. Alhamdulillah jantung ok tp buat juga further checkup kat IJN.

Bo said...

salam..
mohon singgah fb @rempahbo untuk cari info adpa.
Tq

Bo said...

salam admin dan sahabat,
jemput baca ye

http://kedaibo.blogspot.my/2017/01/anxiety-disorderada-penawarnya.html

tq

UmmuAyyash said...

Rupanya baru saya sedar saya pernah alami masalah anxiety ni tapi sekarang almost 90% saya berjaya atasi, alhamdulillah :)

Unknown said...

Asslamualaikum sya pon bru alami 3 mggu yg lepas nk tdo malm pon tak lena mcm2 sya ikhtiar mudahan aAllah membantu kte kan
Igtkn sya seorag sje yg alami pnyakit nie huhu ape2 add sya klau ad grop 01110255665

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...