Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Sep 5, 2013

Anak pertama Anak EXPERIMENT?

***Sesambil lap peluh after selesai Blogwalking..Eceh..hikhikhik..

Sebelum tu TERIMA KASIH sangat to all followers blog picisan saya ni and tak lupa juga semua SILENT READER!!kerana kalian En Nuffnang saya masih BERNYAWA..hihihi..Thanks so mucho!


Back to main topic..

Begini kisahnya..saya rasa...sejak beranak dua ni..baru saya terasa kesusahan dan kepayahan menjadi seorang ibu..Actually before this pernah lah rasa susah nya jaga anak..tapi kali ni baru saya mengerti kepayahan menjadi seorang ibu..Ecehh..

Okla..biar saya cerita dulu tentang Aqil dan life bersama saya ketika dia kecil..

Dulu..memang takdelah UNIFI Or internet bagai ni..memang takde..yang ade hanya TV n Astro..So persediaan dan kehidupan menjadi ibu amatlah sedikit atau dengan kata lain.. “Halai balai” je..

Serious..saya tak pernah tau.
.tentang penyusuan susu ibu..
saya tak pernah tau tentang penyediaan Solid foods for baby..
Serious saya tak pernah tau..
ape yang saya tau, ape yang orang keliling buat, yang itulah jugak saya buat..

Dulu..after Aqil 7 months baru saya start kerja..and time tu Aqil masih menyusu badan..tapi disebabkan bodohnya saya ketika itu..walaupun susu saya masih banyak, saya telah memaksa Aqil untuk menelan susu tepung LACTOGEN!..Bodoh!.. Bila saya kerja, cik B sampai bengkak bocor lah dek kerana saya tak pump pon kat ofis..saya biar n biar..after Aqil 14 months susu kering…kering sekeringnya (sebab tak pump langsung kan..harapkan malam je fully breast feeding)..bile dah kering susu tu..saya and Aqil sama-sama suffer..macamana nak wean off bile time malam..macamana nak handle cik N yang luka..macamana nak handle Aqil refused susu tepung bila malam dan bersama saya..Aqil mogok sampai merajuk tidur tepi dinding dengan bertemankan air kosong sepanjang malam..Sedihnya rasa bila ingat balik..kesian Aqil…

Dan lagi..bila Aqil umur 4 bulan,saya dah start solid foods for him which is too early..Saya sumbat cerelac until 8 months..sebab bagi saya sangat mudah n Aqil pon suka..Padahal..bukannya elok sangat pon..

Bila Aqil dah start makan bubur sendiri..Saya bukannya buat sendiri bubur tu..saya biarkan bibik yang buatkan semua..dari pada Penyediaan bubur tu sendiri sampailah sampai ke mulut Aqil..semuanya Bibik buat..apa isi kandungan bubur tu pun saya tak tau..ntah dia masukkan MSG ke hape..garam confirm, tapi saya biar kan aje bibik buat segala-galanya...saya tak tau lah ape kesedaran yang ada pada saya ketika itu sampaikan saya biar Bibik buat semua!!kesiannya Aqil..ouh..

Dan jadilah Aqil seperti sekarang..taknak makan nasi..kena paksa makan..taknak makan sayur..picky eater !ape yang dia nak..semuanya Jajan..sweets..semua yang tak berfaedah langsung!

Dan ini lah Aqil..Si kurus keding..Ouh bersalahnya Mommy!!maafkan mommy ye sayang.. **Sambil lap air mata..huhuhu


Peha Adik lagi besar dari dia..huhuh


Tiba Anak kedua si Medina (Bersambung…)
Photobucket

9 comments:

FarahFerraDotCom said...

Sabar yer aida.. belajar dari kesilapan adalah yang terbaik..sebab lepas nie kta akan lebih alert lagi.. farah pun kdg2 terlepas pandang jugak psl pemakanan Emir tue..main bedal suap jer semua.. terlupa yang Emir tak boleh makan semua tue lagi..huhuhu farah pun rasa bersalah jugak bila baca apa yang aida tulis nie.. sama2 kita ambik iktibar yer..

Maria Firdz said...

xpe... belajar dr pengalman... insha Allah... jauh lagi perjalanan si abg, train ke arah pndidikan yg terbaik...

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

samelah akak time zara dulu mmg kurang ilmu giler2..makan die mmg nestumlah dari umah ke umah bbsitter..wuwu..time zareef akak insaf sket.tk pernah buat frozen food tp gigih gaklah prepare bubur or nasi lembik ngan sup hari2 buat bekal gi umah bbsitter..

Suliana said...

sabarlah aida, setiap anak adalah dugaan utk kita.. kita dah cuba yg terbaik, jgn diulang kesilapan masa lalu.. setiap anak menjadikan ibu lebih matang.. su dh try shaklee mealshake utk aqil yg juga mls mkn, alhamdulillah, sekarang duk minta mkn je.. huhu

NrlAidaHml said...

Mrs Secretary:sama2lah kita jadikan iktibar kan,...jangan ulangi kesilapan lalu..huhu

Cikgu Maria:betul tu Cikgu..memang itulah yang ada dalam mind saya sekrang..Semoga perjalanan pendidikan dia adalah yang trbaik..Amin!

Kak Lily:Sama kan..agaknya betullah anak pertama anak experiment..kesiannya..huhuhu..

Su:tima kasih dear..Tula ada jugak dengar pasal meal shake ni..Tapi sejak aida tukar Susu Sustagen ni, Selera Aqil dah bertambah jugak..Alhamdulillah

kayyana said...

jgn salahkan dri sendiri kerana ilmu yang tidak smpai.. takpe.. ada banyak masa lagi untuk kite didik anak anak kite dr segi pemakanan.. kene kreatif sikit.. hihihi

AtieYusof said...

Apa pun kita belajra dr pengalaman kan Aida.. sekurang2 nya Aida ada keinginan utk berubah jd Ibu yg lebih baik..sama mcm sy...:)
sama2 kita berusaha ye...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sabar banyak yer aida...anak 1st kurg lg ilmu keibuan...sama la kita pengetahuan krg ms anak pertama....belajar dr kesilapan...

IDAZS said...

tak apa aida, belajar dari kesilapan. Kita manusia memang akan sentiasa belajar belajar dan belajar. Yang dah lepas tu biarkanlah.

geram tengok Medina, dah boleh duduk dan merangkak ya. Sofea masih lagi mengesot, gigi je dah klua 4. heheheheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...