Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Jun 30, 2014

Tips : Mengandung dan berpuasa

Assalammualaikum..

Baru dua hari dah bagi tips bagai kan..Hover sangatt..heheheh..

Sebenarnya..saya bersyukur sangat sebab masih dapat berpuasa dengan bertenaga sekali..ecehh..padahal..perut berkeroncong jugak..hihi..biasalah tu kan..

Cuma preggy kali ni different sikit dari Medina's time hari tu..Time Medina hari tu, saya tak kerja tau..so saya just duduk rumah..duduk depan TV n Tidur..tapi tu pun saya tak larat nak puasa..pergi Bazar terus rasa nak pengsan!sekali tu je lah saya pergi bazar pn..hehee..

Kali ni..Alhamdulillah..Hari kedua, saya masih mampu berpuasa walaupun tak tidoooo je keja..siap datang kerja..and buat macam biasa je..Alhamdulillah..Saya rasa baby kali ni lebih kuat and tak lembik..kikiiki..walaupun preggy kali ni dah almost 4months compared with Medina almost 2months plus..huhuhu..

Semoga saya mampu berpuasa dengan semampunya dan tak miss Tarawikh sangattt..(Tarawikh Alhamdulillah tak ponteng lagi)huhuhu..

Tips?Sebenarnya takdelah tips sangattt..cuma just nak kongsi kan sikit je..hehee..ikut experience memasing lah kan..


  •  Minum air kosong banyak-banyak..kalau boleh tahan nafsu untuk minum air sejuk waktu buka puasa..minum air suam dulu lepas tu baru minum air ais..(itu saya..hehee)
  • Makan kurma waktu buka and sahur
  • Makan nasi jangan miss walau pun tak lalu..macam saya..(tak selera nak makan nasi..) tapi takpe try jugak makan..janji perut terisi
  • Time nak tidur, bawak botol air masuk dalam bilik n kalau terjaga ke, cepat-cepat minum air kosong..lepas tu tidur balik, so that air dalam badan kita tak terjejas..chewahhh..hihihi..saya kerap lah terjaga..entah..rasa excited nak bangun sahur ke atau takut terlepas sahur..hihihi
So tu je kot..hehee..

Semalam hari 1st saya letih jugak lah..separuh hari kat dapur je sampaikan kuih onde-onde pon bantat..sedehhh..buang je semua..huhuhu..

Excited sangat 1st day puasa kot..tu yang semuanya nak buat sendiri..huhuhu..masak lauk sambal ikan bilis (stok 2minggu punya), daging bbq, kcg pjg masak lemak cili api and kentang, ikan goreng, sambal belacan, tempe and kentang masak nira sambal, onde onde tak jadi, n bubur pulut hitam..

Semuanya buat sendiri..

memang penat tak hingat..

Tobat dah nak masak macam tu..

LETIH!!huhuhu..

Rasanya tu je kot..okla ye..kita jumpa nanti..hehee


Photobucket

6 comments:

LYAfrina said...

alhamdulillah.
moga terussegar n betenaga ye.. seta iperudahka uk mjalani ibdah puas.a.

saya nak buku resepi roti

http://ihaveasweetsmile.blogspot

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

akak plak tahun ni 1st puasa dpt lama kat rumah..nnti last week pose baru start keja...huhu..tp mmg rasa bezalah..bila kat rumah ni rase rileks sket tak terkejar2 kan...masa nk baca quran ke terawikh ke tenang jek..klu time keja tu penat tak hingattttttt..huhuhuhu

Sha said...

Macam saya makan nasi tu kurang. Tapi minum susu penting.

dalila said...

banyaknyeeee aida masak..ila yg masak 1 lauk utk 1st pose tu pun dh rase nk pengsan..nasib berbuka umah mil..xyah masak byk sgt..beras bwk sket..mertua pun msk 2 lauk..kire meriah la dh campur2 sume..mlm nk tdo ila mmg bwk botol air utk minum..takut sgt xckp air bile pose..

Unknown said...

dugaan besar tu berpuasa ketika mengandung,
shark harap semuanya baik2 belaka nnti.
follower baru disini:)

FarahFerraDotCom said...

Nice tips aida..bulan puasa nie memang kena minum banyak air..tambah2 lagi pregnat kan..farah pun stanby sebotol air kat bilik jugak...=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...