Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Aug 25, 2011

Nostalgia Raya-Episod RINDU kampung halaman..


Rindu…
Nak dekat dekat raya ni..pasti semua akn teringat dekat sesuatu atau teringat dekat seseorang..saya juga tak terkecuali..

Selain rindu dekat nenek saya yang dah lama pergi…dan rindu dekat kuih bijannya tapi saya harus pasrah dengan ketentuan Ilahi dan doa buatnya harus seiring dengan pemergian beliau…

Dan dengan tiba-tiba…saya sangat merindui ‘kampung’ saya…Nak tau kampong saya kat mana?ni kampong belah abah la sebab belah mak just kt Selayang je…Kampung belah abah saya dekat Sg Haji Dorani,Sg Besar Kuala Selangor..Ade sesapa tau tak tempat ni??ala..dah sempadan Perak dah kalau ikut jalan lama..

Saya rasa mau dekat berbelas tahun juga kami tidak berhari raya di kampong..Segalanya bermula bila Tok tan (atuk jantan) meninggal dan Tok Na (atuk/nenek betina-agak kasar sikit bhs di sana) taknak tinggal sorang-sorang kt Kg maka dia pon berhijrah ke sini..

SO tinggalla rumah dan tanah terbiar sampai kan satu tahap dah terbiar sangat2 sebab takde org jaga maka tanah tersebut pon dijual..(sayang kan..)

Sejak itu..kami pon tak pernah balik ke sana ketika raya dan Cuma kadang-kadang balik hari dan ziarah saudara mara yang tinggal..Ramai juge yg masih ade di sana Cuma kami yg ank2 ni je yg tak berapa rapat sebab speupu2 abah je yg ade..

Kenangan berhari raya di sana.

Bila time hari raya je..dekat laluan Ijok- Tg Karang sudah mula terasa kemeriahanya..Yela kan melalui jln lama akn melalui satu perkampungan ke perkampungan yg lain maka sambutan yg dibuat tersangat meriah..

dan bila jejak je kg, kitorang akn mula terasa kehangatan raya tu sendiri.. Biasanya kami akn balik dua hari sebelum raya n semua akn berkumpul kt rumah atuk saya…Sebelum nak masuk rumah atuk saya ni akn masuk satu lorong yg panjang n boleh ternampak rumah atuk saya tersergam indah di tengah-tengah.

Selalunya bila mlm hari makcik2 saya sibuk nk pasang pelita di sepanjang lorong tersebut dan akn bercahaya di sekitar lorong itu. (sonok sonok)..Pastu kami2 ni akn mula main bunga api n mercun..(dulu2 tak kisah sangat ngn mercun n bunga api)..dan mlm tujuh lekor akn berlalu dengan meriahnya di sekitar kampong saya dengan cehaya pelita di sini sana..

BIla pagi raya pulak..kami semua akn berkumpul n makanan yang ade tersangat lah banyaknya..dengan nasi impit,kuah kacang..rendang..lemang bakar sendiri..dodol kacau sendiri..kuih muih n macam2 lagila..mak2 sedara saya akn mula sibuk hidang menghidang after balik sembahyang raya..

Kami yang budak2 ni akn mula seawall pagi pegi beraya kt rumah orang..dekat kaw sekitar..(nak dapat duit raya la katakan...sungguh tiada perasaan malu ketika itu)..n dekat kg saya tu ade satu rumah org kaya..so kami ni semangat la nak raya rumah org tu dgn harapan dapat duit raya banyak..sekali tu kan..tuan rumah tu dah la tak mesra alam pastu bg duit 50 sen je…huh!balik je dari rumah org tu kami pon mula merungut-rungut sesame sendri..kedekut la hj bakhil la..mcm2..ahahhah..Lawak kalo nak diingat-ingat balik..huhuhu.rasanya time tu saya baru darjah dua kot..

Lagi kenangan raya saya semasa di kampung…yg best nya..bila pg rumah saudara mara yang ada kat sekitar Sg Besar tu..Meriah ya amat sebab semua nya pulang ke kampong n abah n adik beradik dia sakan la beraya sebab dapat jumpa sepupu sepapat nya..kami2 ni pulak syok la pasal dapat duit raya banyak..hiihih..

Dan selalunya kami akn pulang ke KL balik pada raya ketiga untuk menyambut nya di sebelah mak saya pula..Pon meriah juga..sebab nenek sy rajin masak makanan kegemaran cucunya n yg pasti sungguh sedappp..Walaupun di Selayang tp nenek saya punya rumah,rumah papan n ketika itu masih berada di suasana kampong dan tak macam sekarang kaw tersebut telah bertukar ke rumah batu hamper kesemuanya dan suasana kg sudah tidak dapat dirasai..

Ouhh..betapa saya rindu suasana dulu dan amat berbeza dengan kini..Raya dulu penuh Nostalgia…Raya anda bagaimana pula?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget