Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Apr 10, 2015

Kisah Penyusuan Ammar Jauhari - +- 4Months

Assalammualaikum..

Hari ni saya nak berkongsi pulak kisah sepanjang penyusuan Baby Ammar Jauhari..

Alhamdulillah..rezeki untuk menyusukan sepenuhnya masih ada..dan saya bersyukur sangat sebab Allah dah limpahkan rezeki berganda-ganda buat semua anak2 saya..

Bermula Aqil..Allah limpahkan rezeki untuk menyusu (dengan banyaknya sebenarnya) tapi saya khilaf dan terus campurkan FM cepat2 seusia 6 months lagi..

Medina pulak..Alhamdulillah..Alhamdulillah rezeki Medina bertambah banyak dari Aqil..dan saya bersyukur sangat2..Alhamdulillah hanya kerana saya mengandung kembali kami bercerai susu..

Dan tiba giliran Ammar..Alhamdulillah rezeki Ammar bertambah berganda ganda ganda dari Medina..Alhamdulillah..walaupun tak lah sebanyak orang lain, tapi saya bersyukur sangat sepanjang pantang (itupun ada harinya saya malas) saya dapat mengumpul 300oz.. dan Alhamdulillah stok masih maintain 350oz.. Alhamdulillah sangat..

Setiap hari (waktu kerja, waktu tak kerja,tak pump pun)saya akan pump 3 kali..waktu pukul 7, pukul 11, n pukul 3 ptg..itupun ikut time kerja saya..kalau tak sempat pun. saya akan cuba dapatkan OZ macam biasa...Saya try harder jugak..dan sehari Alhamdulillah saya dapat kumpul paling banyak 18oz sehari.. (taklah banyak sangat kan?)hihihi..dan paling sikit 15oz..Alhamdulillah..cukup untuk Ammar sebab paling banyak Ammar minum pun time kat rumah bibik hanyalah 12oz je.. (tu yang dia halus je) .

Ammar ni tak kuat minum susu sangat like Medina (tu yg medina gebuss)..Tapi takpelah kan..janji sihat dan takde penyakit dah cukup buat saya.. Cuma bila dah balik rumah, sampai je rumah saya kena berkepit dengan Ammar, tak boleh buat kerja lain..dia akan minum susu tanpa henti n macam pukul 7 mlm tu dia tidur..tapi biasanya abg n kakak dia kacau, so tak nyenyak sangat, bangun lagi, nak susu lagi, n sampailah saya halau abg n kakak dia turun, baru dia dapat tidur lena sampai pagi dari pukul 9 pm..Alhamdulillah..senang je jaga Ammar ni..cuma saya lah tak boleh masak, tak boleh lipat kain..semuanya tak boleh..huhuhu..sebab nak ngempeng je..

Saya rasa faktor Breastpump sangat memainkan peranan ..sebab time Aqil saya tak pump pun..tu yg cepat je nak campur FM..time Medina saya pakai single pump 6 months n 8 months manual pump..dan selalunya saya akan ambil masa dalam 40 mins untuk capai target 5oz every pumping..
.

Alhamdulillah Ammar ni , bila saya pakai FS..Alhamdulillah bila double pump saya hanya ambil masa 10mins untuk dapatkan 6oz..Alhamdulillah..faktor pump adalah sangat penting dalam menjayakan penyusuan susu ibu..walaupun ada jugak faktor2 lain..tapi bagi saya faktor Pump adalah yang terpenting..Seriously..kalau manual pump bagi saya sangat susah dan penat end up with kita akan cepat give up..(Walaupun sebenarnya saya tak give up pun)..cuma bila pakai double pump ni kita dapat jimat masa, dan akan stimulate dengan cepat..

Dengan disertai jugak SEMANGAT yang kuat..dan kesungguhan serta kerajinan.. (ecehceh..hihihi)

So insyaALLAH penyusuan susu ibu anda akan SUCCESSFULLY!

Lagi satu,..mind setting tau..kena always positif..walaupun kita rasa breast kita lembik n kita salah makan ke kan.. but still cakap, susu banyak ni..susu ada ni..kejap lagi keluar la ni..seriously, tak lama lepas tu confirm susu keluar dengan banyak nya..

Dan PALING PENTING..Doa..mintaklah pada Allah supaya kita mampu dan dapat menyusukan anak kita sehingga 2 tahun dan sepenuhnya..Jangan pernah berasa susah..InsyaALLAH ALLAH akan mudahkan setiap yang susah..InsyaALLAH..

***Buat pertama kalinya saya tak mengalami bengkak susu ataupun nipple cracks..Alhamdulillah sangat..Like Aqil n Medina dulu saya pasti mengalami demam bengkak susu ketika pantang dan sakit nya rasa macam breast nak pecah..sakit woo..Alhamdulillah ..time Ammar ni kalau breast dah stimulate n bengkak sikit, cepat2 saya pump n kosong kan breast..dengan cara tu je kita boleh elakkan breast bengkak n end up with demam..Time Medina dulu siap nipple berdarah..sedih..sakit gile..teknik pun salah jugak kot..Wallahualam.

Tips untuk Baby bottle feeding friendly?

Seawal usia baby 2 hari (lepas keluar hosp je) cepat pump susu,letak dalam botol (saya pakai Tommee Tippee) n bagi pada baby..Walaupun memula baby rasa janggal n lama dapat menyesuaikan diri dengan botol, tapi kita boleh pujuk baby kita untuk minum susu guna botol, InsyaALLAH baby akan senang terima botol..kena bagi baby minum susu guna botol sehari sekali ye paling minima..InsyaALLAH lepas tu tak susah dan bila nak hantar kat BabySitter pun kita takkan pening..

TIPS : Ketika Mengandung urutan di breast

Waktu mengandung selaluu lah urut breast mengikut arah jam dari pangkal dada memusing (ikut urat) dan berakhir di puting..untuk menggalakkan pengaliran susu dan InsyaALLAH susu akan dan pasti ada sebaik kita melahirkan..

Enjoy breastfeeding Journey Mommies!

ini hanyalah tips berdasarkan pengalaman saya semata..Mungkin berbeza dengan orang lain..Tapi kita usaha dan tawakal selebihnya Allah yang tentukan..

Semoga semuanya berjaya..InsyaALLAH..


dah habis bottle kita guna bekas dadih ..Bottle dah hampir 100 bottle beli..still tak cukup..huhuhu


Seawal 5 hari pump ..





My Dimple Baby like Aqil..











Pagi-pagi memang mood sentiasa ok..maybe dia rasa fresh sebab cukup tidur ..cukup susu..hehee





Photobucket

9 comments:

mila said...

gudluck sis..semoga trs istiqamah dlm penyusuan anak :-D

dorsett pink said...

salam sis..

saya pun kini tenagh breastfeed anak saya )baru sorang). umur dia dah 10 bulan but Alhamdulillah, still fully breastfeed walaupun stok skrang dah tak banyak macam dulu.. kerja keras sikit la..

Tapi, memang betul kata u, seawall dari usia baby 2 hari patut dah ajar die guna botol susu kalau tak, susah die nak terima botol macam anak saya dulu.. dia nak original putting jer, putting tiruan langsung tak nak tapi nasib baik babysitter pandai handle, so at last, die minum gak susu guna botol susu

ezlinda hisam said...

alhamdulillah.. byknya stok.. s

Ainul Mustafa said...

Alhamdulillah tahniah..saya pun masih breastfeed anak ke 2 ni 9bln. tak guna botol sgt sebab dok umah je

SSulieana said...

syukur...rindunya zmn breastfeeding...hiks

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

Alhamdulillah, murah rezeki ammar..apepon, so somellah ammar mood happy pagi2..^_^

Mar Mansor said...

alhamdulillah rezeki ammar..
terima kasih juga atas perkongsian tip2

arysha_fayyadh said...

Assalam aida,
alhamdulillah
chaiyok3 :)

dalila said...

wahh..byknye stok aida..
adoii nk kene rajin mcm aida ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...