Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Aug 16, 2019

Resepi Roti Jala & Kari Daging

Lately ni kerap pula nak tepek resepi..hahaa..
macam ada satu blogger tu buat nama blog dia "Agar Aku Tidak Lupa"
Haa..memang kena sangat la tu kan..sebab saya ni masak selalu tak consistent kalau masak lauk2 yg tak biasa..so harus tepek resepi kat sini dlu..hehe..

RESEPI ROTI JALA

Bahan2:
3 cawan tepung gandum
3 1/2 air
1 biji telur (gred A)
1 sudu teh serbuk kunyit atau perwarna
1 sudu teh garam
1/4 minyak masak

Cara2 membuat Roti Jala
1) Masukkan air kedalam bekas blender
2) Masukkan tepung
3) Pecahkan telur ke dalam adunan tadi
4) masukkan garam, serbuk pewarna dan minyak masak
5) Kacau dan blend kesemua adunan
6) Tapis sebelum tuang ke dalam bekas
7) masukkan ke dalam Acuan dan mulalah menjala

RESEPI KARI DAGING

Bahan2: 
1) 4 beradik (bunga lawang,kulit kayu manis, cengkih & buah pelaga)
2) 4 biji bawang merah- hiris
3) 3 biji bawang putih- hiris
4) 1 inch halia- hiris
5) 3 sudu besar kari daging
6) 1 sudu besar serbuk cili
7) 1 sudu besar serbuk kari ikan
8) 1 sudu besar serbuk kunyit
9) Daging sekati (300g)
10) 1biji kentang
11) Daun kari
12) Asam Keping
13) Garam dan serbuk perasa dan minyak masak

 Cara2 membuat Kari Daging
*campurkan semua serbuk kari dan kunyit ke dalam satu bekas TANPA air
1) Panaskan minyak dan masukkan daun kari..kemudian masukkan pula 4 beradik..
2) Setelah kekuningan, masukkan bawang2 dan halia yang telah dihiris..setelah bawang sedikit garing
3) masukkan campuran serbuk kari kedalam periuk..gaul rata semua bahan di dalam periuk tersebut..setelah sebati,masukkan sedikit air..
4) Masukkan sedikit air setelah air tadi kering..dan biarkan sehingga kari tersebut pecah minyak..
5) kemudian masukkan pula daging dan kentang ..masak sehingga semuanya empuk..
6) masukkan asam keping dan setengah santan kotak..gaul
7) masukkan garam dan serbuk perasa dan siap untuk dihidang..

Menu Daging Korban

Selamat mencuba semua!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...