Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Aug 8, 2017

9 Tahun - Rumahtangga DIUJI~

Assalammualaikum..

Sebenarnya..berat saya nak memulakan patah..payah saya nak meluahkan rasa..tapi saya rasa saya harus berkongsi sesuatu..agar dapat menjadi tatapan di masa depan..

Perkongsian ini bukan lah ingin membuka aib sesiapa..tetapi cukup untuk jadikan pengajaran..agar kita kenal dulu siapa diri kita barulah kita akan kenal ujian yang menimpa..

Sebenarnya saya taknak kongsi terlalu detail..sebab macam saya cakap tadi, saya taknak membuka aib..saya hanya akan ceritakan keadaan dan kesengsaaran saat sedang diuji..

Saya mula diuji sekitar pertengahan bulan March exactly after husband's Birthday..bayangkan ye..dari bulan March sampailah ke bulan June, hidup saya penuh sengsara..penuh derita..anak anak tah ke mana?makan minum entah bila..bayangkan saya loose weight dr 59kg sampai 54kg je..

Kehidupan saya penuh air mata, rumah saya suram tanpa kata kata..Allahu!saya tak sangka saya akan diuji sebegini rupa..

Kalau nak diikutkan ujian saya tu hanya lah secebis kalau nak dibandingkan dengan orang lain..itupun kan saya tak mampu nak hadapi..saya siap mintak kat Allah lagi agar hentikan ujian ini sebab saya dah tak mampu!Allah..saya tak pasti macamana saya nak masuk syurga ALLAH bila hati terlalu goyah!!Astaghfirullah al azim!

Saya anggap ujian ini adalah peringatan buat diri saya dan Allah nak bagi saya peluang untuk berubah menjadi insan yang tawadhuk dan bersyukur dengan setiap yang dikirimkan olehNYa..Allah nak saya terus beriman dan kembali kepada ALLAH..saya sebenarnya malu nak mengaku bahawa ketika tidak diuji..saya terlalu sombong!solat malam tak pernah..doa lepas solat pun sekadar melepaskan batuk di tangga..TAPI bila saya sedang diuji..di tikar sembahyang la saya menghamburkan air mata..di kala solat lah saya mengadu sesungguhnya..ALLAH..jahilnya saya..sungguh sungguh jahil..

Sebenarnya..segala aib ..segala ujian datang saat saya usai solat taubat..sungguh!saya ingat lagi malam tu..malam tu adalah malam pemisah saya dan suami..saya dan suami tak bertegur sapa..saya dan suami bawa haluan masing masing..saya dan suami takde komunikasi..semuanya bermula malam tu..saya yakin..Allah sebenarnya nak bersihkan dosa saya dengan bayar CASH di atas segala dosa saya..segala dosa saya ketika bergelar isteri!!Allah..sayang sungguh Allah pada saya..sungguh sayang..

Dan ketika tempoh itu..saya sebenarnya diuji setiap saat..setiap masa..dan kami hampir bercerai!!saat itu adalah saat paling getir dalam hidup saya..Ya paling GETIR!!saya ingat lagi malam tu..dan bagaimana saya merayu kepada suami untuk tidak berpisah hampir setiap hari..sehinggalah both parents datang untuk kali keempat berturut turut setiap bulan, cuba untuk mendamaikan..Alhamdulillah..Allah maha baik..segalanya terjadi atas kehendak Allah..selepas pada itu, suami mula berlembut..dan cuba untuk berubah..Alhamdulillah..

Sekarang dah bulan August pun kan..Alhamdulillah..segala ujian keatas saya dan suami makin surut..saya bersyukur sangat..saya gembira sebab saya dah makin tenang..hati saya semakin lapang..dan yang paling penting..paling hikmah di sebalik semua yg jadi ni adalah..saya dah jadi saya yang baru..Alhamdulillah..saya tau suami saya sebenarnya sangat gembira dengan perubahan saya ..dan dia dah mula jadi dia yang 11 tahun saya kenal dulu..Alhamdulillah..

After all..saya rasa saya teramat bersyukur dengan UJIAN yang Allah turunkan untuk saya ni..walaupun PERIT,GETIR dan dilanda TSUNAMI!!tapi..tapi..tapi..Allah maha tahu saya adalah hambaNYA yang mampu hadapi ujian ini..Terima kasih Allah..hanya Allah sebaik baik penolong..hanya Allah maha mendengar lagi maha mengasihani..Alhamdulillah..

Semoga saya terus istiqomah dalam segala hal..semoga saya terus menjadi isteri yang dicintai oleh suami saya kerana Allah s.w.t. dan ibu yang terbaik buat anak anak saya serta saya dapat menjadi anak yang terbaik buat ibu bapa saya dan juga mertua saya..

La Tahzan..Inallah ha Ma'ana.. -ucaplah ayat ini ketika sedang bersedih..kalau hayati ayat ini,kita akan jadi kuat kerana Allah..Allahuakbar!

***Buat seseorang..tolong pergi jauhhhh dari hidup kami..tolonggg..I beg you..

Photobucket

4 comments:

Lynda Che Lah said...

Allah uji untuk kita ingat DIA.
Semoga ujian ini mendatangkan seribu kesedaran.
Samalah di sini. Kdg sombong nak minta pada DIA.
Lupa DIA permula dan pengakhiran segalanya.
dengan sekelip mata.
Bertabah Aida.
Semoga Rahmat Allah untuk Aida.
Ingatan dan tamparan jua buat saya..

Ainul Mustafa said...

rumahtangga mana tak diujikan. semoga awak kuat hadapinya. doa banyak banyak. mungkin boleh p honeymoon dengan suami berdua.

norey said...

Semoga Allah lindungi..rahmati..berkati dan limpahi dengan nikmat dan kasih sayang Allah...alhamdulillah..dugaan ini tanda kasih sayang Allah...hanya kpd Allah kita berserah..jaga Allah..in shaa Allah DIA jaga kita

Anonymous said...

salam sis..masalah anxiety disorder tu pulih dah ke?mcm mana boleh sembuh..boleh share dengan saya.. sy sedang mengalami mslh yg sama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget